14 januari 2009

Vilken kvinna!

Sofia Jannok. Jag säger då det. I love. När man säger jojk tänker på många på en gammal man som står i en lappkåta med lätt böjda knän och vaggar och jojkar. Men Sofia är ingen gammal man. Hon är ung, söt och fräsch. Sprudlande av energi, stolt över sitt ursprung. Jag vill också vara same.
Jag har alltså varit på hennes releasekonsert på Nalen alldeles precis. Har ni inte hört henne så se till att göra det.
Det berör. Det berör något alldeles fruktansvärt och jag får hemlängtan, och känner hur mina rötter bara växer sig starkare ju längre jag bor hemifrån.
Jag är ju en stolt Tornedalning, och visst finns det likheter med tornedalningarna och med samerna. Det finns också olikheter. Vi har ett språk, vi har sånger, vi har roliga historier som inte gör sig i en översättning. Vi har en kultur. Vi har skogen, älvarna och sjöarna. Vi har naturen. Och när någon försöker ta det ifrån oss så slåss vi.
Vi har en oro, att arvet och kulturen ska försvinna, dö ut. Beblandas allt för mycket med det svenska.

Kanske berörs jag för att jag är så starkt påverkad av renskötselkulturen som alltid varit en del av mitt liv. För att jag varit på rengärden och slagits med myggen, somnat i en kåta till ljudet av renar som ropar på sina kalvar och klockorna på ledarrenarna som slår, blivit väckt klockan fyra på morgonen när det är dags att gå till bilen och åka hem igen. Ätit torrkött. Varit med på renslakt. Men i våra kåtor pratar de inte samiska. Där hörs vårat språk. Meänkieli. Oonhään meilä vielä kieli (ännu har vi ett språk).

Jag menar allvar. Lyssna på Sofia. Vet ni när jag njuter? När jag går genom stressgången på centralen och alla människor är stressade, men jag, jag glider fram och märker ingeting, för jag har Sofias röst och musik i öronen. Jag känner mig som en segrare, för att jag har övervunnit stressen och dras inte med i dessa galna människor tempo. Jag börjar gå långsamt. Och jag ler. Och jag känner att jag är i vägen. Då ler jag lite till.

Direkt till Sofia på YouTube


Men det är från förra skivan. Köp den nya.

Inga kommentarer: