15 januari 2009

Vi kickade röv!

Jävlar, vad rolig våran redovisning var i jämförelse med alla andras.
Alla satt och sov, typ, efter fem muntliga redovisningar som i princip såg likadana ut allihopa. En till två personer står framför klassen och pratar om sitt projekt. Punkt slut. Frågor? Typ två stycken. Applåd. Hej då. Nästa.
Våran tur. Jag tar med mig gitarren fram. J börjar fixa med OH-apparaten.
Jag tycker inte att vi var särskilt extra roliga, vi bara berättade vad vi gjort, men vi visade lite färgglada OH-bilder, jag visade spontant hur ungarna reagerat när de sett bilderna som vi visare. Klassen skrattade. Vi fortsatte. Läraren älskade vårat val av bok (Julbocken eller Pelle Snusk. Läs den!). Klassen gillade att vi jobbat med musik.
Sen visade vi lite material som barnen gjort. Klassen skrattade mera.
Sen sjöng vi allihopa den nya texten som barnen gjort på "Tomtarnas Julnatt", den handlar om vad som händer om folket inte låtit maten rara. Vad gör tomtarna då? Klassen skattade ännu mer. Jag spelade gitarr.
Efteråt fick vi beröm. Fan vad roligt det var!
- Vad bra det gick! sa jag senare.
- Ja, jag skulle säga att vi kickade röv! sa J.
- Hahaha, ja det gjorde vi! skrattade jag och var lycklig!

Vi träffades kl nio i morse för att planera redovisningen. Halv tio var vi klara.
- Ska vi freestyla?
- Vadå?
- Ja, vi bara kör.
- Ska vi inte bestämma vem som ska säga vad ungefär?
- Nä, vi kör.
- Ja! Det blir bra!

Sen jagade vi runt på hela skolan (och universitetet är stort) efter OH-film så vi kunde visa den nya Tomtarnas på den... Sen softade vi en stund och sen började lektionen.

Men. Här ska ni få se lärarutbildningen i ett nötskal:
Vi är tre klasser som läser samma kurs. Vi har alltså samma litteratur och samma uppgifter, men lite olika lärare. Grupp tvås instruktioner till detta projekt var skriva synopsis, med bla syfte och frågeställningar, 10 sidor text, feedback i gensvarsgrupper, möte med läraren under projektets gång och till slut 30 minuters redovisning.
Grupp etts instruktioner var 5 sidor text, inga frågeställningar bara syfte, max 15 minuters redovisning.
Observera följande: Min grupp (ett) har haft den kursansvarige som lärare.
HUR är det möjligt?! Jag bara tackar och tar emot för jag hade aldrig orkat med grupps tvås krav i december. Men hur får det vara så?!

Inga kommentarer: