24 januari 2009

Taxi i natten

I går kväll hade jag väldigt trevligt och roligt och blev jättemätt. När klockan var ett tänkte vi alla att man skulle åka hem. Min buss hade slutat gå för typ en timme sen, jag får åka tunnelbana istället. Åker till centralen, där måste jag byta. Nästa går om 29 minuter. Det innebär att jag missade den med en endaste ynka minut.
Det är lördag, det är natt, det är löningsfredag. Jag beslutar mig att lyxa till tillvaron med ett taxiåk. Det kostar 160 kr och man är hemma på tio minuter, övertalar jag mig själv. Går upp på centralplan där alla taxibilar står. Får en hel minibuss för mig själv, jag försöker att få åka i en mindre för jag vet hur jobbigt det är om man är många och så finns inga minibussar inne när man vill åka så man måste ta två bilar och allt blir dyrt och krångligt, men nej, nej, det spelar visst ingen roll, taxan är samma.
När jag hoppar in står taxametern på 46 kr, jag anar oråd. Vi kör iväg. Jag tänker att fan om han kör en längre väg, bara för att, och ångrar mitt beslut att åka taxi. Det hela slutar med en nätt liten summa på 220 kronor. Och jag var hemma ca 15 minuter tidigare än om jag väntat på tunnelbanan. Jaha. Vad lär vi oss?
Ingenting. Jag vet bara att om jag varit fattig, om det tex varit förra helgen, då hade jag ju utan en endaste tanke på nåt annat väntat på tunnelbanan. Varför får jag dåligt samvete för att jag lägger 220 kr på en taxitur? Det finns ju värre saker att lägga sina pengar på. Fan, jag är nästan ohälsosamt ekonomiskt uppfostrad.

Jo, en sak lärde jag mig. Åk inte Taxi 020, åk Taxi Stockholm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du åkte Taxi mitt i natten. Det gillar jag, även om det kostar lite men du kommer hem iaf.

Anonym sa...

Hej!
Det låter lite konstigt.
Jag körde både för 020 och just nu för taxi stockholm och kan säga att Taxi Stockholm har dyrare tariff och att 020 är billigare.Då den gång när du betalade 220 kr med taxi stockholm skulle kosta dig ca 230 kr.