19 januari 2009

Tväääärnit!

Jag försöker planera. Jag har kört fast. Fyrorna och femmorna alltså. De vill så mycket och de vill ingenting. Och vad vill jag med dem?
Jag har kört igång ett genretema med fyrorna, men hur ska jag sedan gå tillväga? Vilja genrer ska vi ta upp? Vad ska vi göra? Jag tänkter att vi ska ha några lektioner där vi gör saker i olika genrer, tex började vi spela gitarr när jag introducerade bluesen förra veckan. De var duktiga. De har börjat lyssna (peppar, peppar ta i trä). Ska de sedan få välja en genre att fördjupa sig i? Och kanske gör vi en tidning av det hela sen. Är det kul? Jag gillar att hålla låda inför klassen, berätta saker och spela grejer, men jag kan lite för lite om genrer så jag måste läsa på mig skitmycket om jag ska göra det. Det orkar jag inte, och framförallt, så orkar de inte lyssna. De behöver få göra, de små liven. I fredags visade de ju att de kan. Och vill. Halva klassen satt snällt och väntade och lyssnade medan andra halvan spelade gitarr. Några fick hålla takten och en fick peka på ackorden på tavlan.
Så svårt, vad ska jag hitta på? Vad ska vi göra, rent praktiskt, vad ska vi spela? Vad ska vi sjunga? Kanske ska vi dansa? Fan vad svårt. Tänk, på den ljuva lgr80-tiden när det stod exakt vilken sång man skulle spela och sjunga och hur det skulle gå till. Fan vad skönt. Och fan vad trist. Men ändå. Nu hade jag velat ha det. Verkligen. Lektion.se har inte heller nån bra genre-planering. Kanske borde jag fokuserat på världsdelarna i stället. Och kanske borde jag göra samma sak med femmorna som med fyrorna?

Femmorna. De börjar redan lessna på "Kungens Man" trots att jag inte blir arg när de sjunger att hon är på väg till torget för att köpa lite hasch. Ska jag låta dem spela i smågrupper? Eller ska jag strunta i det eftersom de ändå spelat ganska mycket gitarr och piano nu, så kanske jag har ha lite en-till-en undervisning med basen som jag hade med trummorna? Och så kan nån få spela alltid då och då när vi sjunger nån sång. Ungefär som vi gjort med trummorna. Först måste jag lära mig hantera en elbas litegrann. Dessutom har klassen lite dålig taktkänsla upptäckte jag i fredags, det måste vi jobba på.

Fan. Jag vill läsa rytmik. Och ta sånglektioner. Om tio minuter går jag och äter. Vad har jag ådstakommit idag?
Jag har sorterat in fyrornas önskelåtar i dess rätta genrer så jag kan använda dem i unervisningen sen... Jag har bara sju klasser till att planera för.

Nu fortsätter jag.

Men en sak till. Tillåt mig älska YouTube. Och Wikipedia (fast man inte ska). Och snart kommer jag att älska Spotify med.

Inga kommentarer: