7 januari 2009

Planeringsdag

Idag har vi haft planeringsdag på jobbet. Det var en mycket givande dag. På förmiddagen hade vi lärstilsarbete och jag är med i materialgruppen så jag har suttit och pysslat hela förmiddagen. Jag gjorde notkort. Kort med noter i olika värden på. Och pauser. De ska jag använda med ettorna och tvåorna när vi ska börja med noter och rytmer. Eftermiddagen ägnade jag åt seriös terminsplanering. Varje klass har några framlyfta mål att uppnå, och så har jag kort skrivit hur vi ska nå dit. Det känns skitbra att ha ett sånt. Då vet jag ju vart vi ska. Jag hann inte riktigt klart med grovplaneringen, som för mig innebär att planera vad vi ska göra och hur lång tid det kommer att ta. Sedan kommer jag att detaljplanera detta på min ordinarie planeringstid. Musiksalen (se länk) brukar delge sina läsare sin planering. Det tycker jag är mycket inspirerande, så jag ska göra detsamma. Detta är alltså målen för terminen. Huruvida det är för mycket eller lite har jag ingen aning om, eftersom det är första gången jag gör en sån här.

CV 1 (mina utmanande ettor): Fungera som grupp. Jag vet inte om man får ha sociala mål. Men de här behöver det och vi ska arbeta med det.
Känna till de vanligaste rytminstrumenten, planerar att fortsätta presentera dem ett i tagen och arbeta med dem. Spela rytmer på gehör och efter noter. Kunna hitta pulsen i musiken. Mycket rörelse.

CV 2: Aktivt lyssna på och samtala om musik, vi arbetar med barnens egen favoritmusik på något sätt. Framföra en egenkomponerad rap.

CV 3: Aktivt lyssna på och samtala om musik (på samma sätt som ovan) för att sedan komponera cirkusmusik som blir ett samarbete med träslöjden.

O 1: Samma som CV 1, men inte nåt speciellt fokus på det sociala.

O 2: Samma som ettorna plus lyssna och samtala om musik.

O 3: Den här klassen är inte så starka sångare. Därför är jag djärv och sätter målet att de ska kunna sjunga unisont och kanon. Det ska handla om att hitta sin röst, många är sk brummare. Det går visst att fixa har jag läst i bok som också beskriver hur, detta blir minsann årets utmaning. Vi får se vad de tycker. De verkar inte älska att sjunga (utom en), men det är nog tjusningen i detta. Sedan ska vi försöka få ihop en egen sång. Eller nåt. De ska tycka att det är kul! Sen ska vi nog spela lite gitarr kanske. De tjatar ihjäl mig.

O 4: Känna till olika musikstilars kännetecken, genrearbete alltså. Vet inte riktigt hur detta ska gå till ännu, men jag vill att de ska få göra något i samband med varje genre. Behöver inte vara nåt avancerat, men jag vill inte att de ska behöva sitta och lyssna på när jag berätta om blues och sen lyssna på lite blues. För det tyckte jag själv var tråkigt. Sen ska vi spela lite ukulele för stackarna har inte fått spela nåt alls ännu. (De är ganska rörliga, för att säga det fint).

0 5: Känna till och kunna grunder på gitarr, piano, trummor, bas och även sångteknik. Detta ska vi göra via "Kungens Man" som jag tänkte att vi ska fixa. Den är lite svår, det är sex ackord i den. Men lite i taget ska det nog gå. Alla måste ju inte spela alla ackord, tänker jag. Jag har rätt bra med gitarrer och basar eftersom hälften tillhör andra skolan, ska passa på nu innan jag för tillbaka dem dit. Vi har redan gjort trummor och gitarr förra terminen. På fredag blir det piano. Sen finns ju det nationella målet om musikens funktioner och varierande uttryck förr och nu, i olika kulturer. Så detta ska vi göra andra halvan av lektionen på nått sätt.

Nu, kära cybermusiklärarkollegor. Jag vet att ni finns. Jag behöver hjälp.
1. Vad är egentligen "olika uttryckssätt" inom musik. Det finns med i kursplanen, hur tolkar ni det? Jag känner mig tom inför det begreppet.
2. Genre, det finns ju en miljon om man börjar kolla. Hur ingående ska man vara? Vi kan omöjligt gå igenom alla. Jag tänker mig fyra till sex stycken. Vilka anses då som "viktigast"?

Om jag får synpunkter på mina frågor och min planering är det här ungefär som att ha ett kategorimöte. Haha. Vad kul. Det saknar jag.

I morgon ska jag vara svensklärarstudent, Stadsbiblioteket, here we come. Vi ska redovisa och lämna in vår rapport nästa torsdag. Vi har inte skrivit ett ord. Det är som det brukar med andra ord.

Jag är jävligt taggad inför kommande termin som musiklärare. Det gick också smärtfritt när jag ville flytta på några lektioner. Fantastiska, underbara, flexibla lågstadielärare.

Hej då!

Inga kommentarer: