30 januari 2009

Man lär sig om sig

Jag inser en sak. Jag är icke en föreläsande lärare. Jag är skitdålig på att stå framför klassen och ha genomgångar och grejer. Jo, jag kan förklara saker, och det gillar jag att göra, och eleverna fattar alltid. Jag gillar inte att stå (eller sitta för all del) och berätta grejer, typ detta är kännetecknen för jazz, det här för blues, vad ser ni som är gemensamt? Jag försökte idag och det gick dåligt. Det beror antingen på att jag kan för lite själv och inte riktigt vet vad jag vill ha sagt (det är nog en stor anledning), det kan också bero på att jag själv inte gillar att sitta och lyssna när nån pratar för länge. Idag upptäckte jag en grej jag ska sluta med, jag frågar ofta saker av eleverna, typ vad hör ni för instrument? Osv, det är alltid samma fem personer som svarar. Musik är ett kommunikationsämne, man ska kommunicera med varanda. Alla ska det, inte fem stycken och läraren, oavsett om det handlar om tal eller sång eller spel.

Jag har stora feta brister i mitt kunnande kring musik. Jag vet tillexempel ingenting om musikhistoria, nästan. Jo, lite om klassisk musik. Så ska jag försöka få ungarna att förstå att blues är grunden till dagens rock och pop, när jag inte ens själv fattar hur! Jävla skitskola jag har gått alltså. Jag vet så gott som ingenting om andra kulturers musik, mer än samer, och det räcker inte så långt.
Detta leder till att jag drar mig för att ha genre- och musikkulturkunskap med ungarna, för det blir sånt jäkla merjobb för mig. Kan någon hålla en snabbkurs åt mig? Jag lovar att vara en duktig elev.
Tänk om man skulle läsa nån kurs på musikhögskolan, det borde ju gå. Rytmik tillexempel.

Det som är bra är att jag kan lite om mycket, inte mycket om lite. Jag kan tillexempel något om ganska många instrument. Jag kan trots allt liiiiite om många olika musikstilar (inte nog mycket), jag kan musikteori.

Och jag hatar att känna att eleverna har tråkigt, då vill jag bara sluta med det jag gör och göra nåt kul istället, men det enda de tycker är kul är ju att spela instrument typ. Och man kan inte bara göra det. Hoja vad svårt det är. Ibland blir jag less. Jag måste också sluta tycka att det är tråkigt att planera. Att jag tycker det är väl för att jag lider brist på material som jag tycker är bra, och då måste man göra eget, och då måste man komma på vad, och det tycker jag är svårt... Nästa vecka ska jag ha en jävligt bra lektion med fyrorna, vet inte hur, men bra ska det bli. Temat för dagen ska vara r´n´b, det är dit blues- och jazzlektionerna har lett oss. De ser fram emot det. Jag vet ingenting om r´n´b, mer än att det står för rythm & blues. Det är väl en början antar jag.
Gode Gud, giv mig kunskap!

Nån gång ska jag skriva här om bra saker jag gör som lärare.

Inga kommentarer: