13 januari 2009

Vardagslyx

Vet ni vad det är för mig?
Att ha en bra bok att läsa på tex tunnelbanan eller när man väntar. Skönlitteratur är en extra lyx. Och att läsa en fackbok som man lär sig nåt nyttig av, som tex hur barns röster fungerar är också trevligt. Men inte lika lyxit som skönlitteratur. Att få läsa något som man själv har valt är fantastiskt ju, inte något som man måste läsa på sin restid för annars slösar man på sina timmar.

Jag tror att många, många som börjar med högskolestudier börjar uppskatta skönlitteratur sjukt mycket. För det är helt och hållet frivillig läsning, som man ägnar sig åt när man har tid. Detta kan variera. Jag har vänner som bara läser på loven, sen har jag de som läser på natten, och jag själv läser alltid en stund innan jag går och lägger mig. Det är en lyx jag unnar mig, och som är nödvändig för att jag ska rensa skallen så jag kan somna sen.

Inga kommentarer: