27 januari 2009

Tid att se

Ibland är det bara roligt att jobba. När man ser att eleverna gillar det man gör, när de inte vill sluta lektionen, när de frågar om de får göra mera, då är det underbart att vara lärare. Att ha tid att se att de trivs, se vilka som verkligen fokuserar på arbetet, se vilka som verkligen vill, det känns för mig som ett privilegium. Som musiklärare håller man ofta själv låda, man måste leverera ganska mycket, ge av sig själv otroligt mycket. Då hinner man sällan uppleva det ovan nämnda. Jag ska försöka få mina två-treor att förstå att musik kan användas på många olika sätt, att det har olika syften, och att det kan låta på tusen olika sätt, och att samma låt kan säga olika saker till olika personer. Därför har de idag fått måla "sina känslor eller det ni ser framför er", till "I Bergakungens sal" av Grieg. Jag har varit lite anti såna saker för jag fick en gång uppleva en lärare som nästan missbrukade det. Men vad kul de tyckde det var! Och vad mycket fint det blev! Bilderna ska vi hänga upp i musiksalen så vi får lite färg dit. Jag har inte ens några gardiner där... Nästa vecka ska de får prata lite om vad de tänkte när de målade. Jag tror det kan bli utvecklande... Och eftersom de till våran ska göra egen cirkusmusik så behöver de ju förstå litegrann vad som förmedlar vad och så. Dock vet jag inte riktigt själv hur vi ska gå tillväga med det här musikskapandet. Nån som har en idé?

2 kommentarer:

Julia sa...

Vilket roligt jobb du verkar ha! Jag vill också göra cirkusmusik och måla till Bergakungens sal. Får jag börja i din klass? :)

Anonym sa...

Hej Marika..bara moster I här..skrev i din blogg den 29 men var tydligen alldeles anonym där.

Läser om ditt sätt att inspirera dina musikelever. Du jobbar alldeles rätt och tänker helt rätt!

Jag är mycket stolt över dig...

kram