13 februari 2009

En härlig, underbar dag i februari

Åååå! Vilken härlig, underbar dag detta är!

För att:
- jag har haft tre skitbra lektioner
- jag har fyndat på Stadsmissionens second hand, en väska (i handbagagestorlek), en turkos halsduk och ett par röda duntofflor så jag slipper frysa om fötterna nu när alla mina yllesockar är trasiga (jag vill börja sticka!). Allt detta för 110 kr. Second hand alltså, hur har jag kunnat glömma hur bra och kul det är?! I min ungdom handlade jag ofta på second hand, sen började jag ta studielån och tyckte att jag var rik och gick på HM istället...
- det är soligt och underbart
- det är ljust ute ännu klockan fyra
- ...så man kan gå ut och gå med hundarna i dagsljus så kinderna blir rosiga och hakan kall
- jag ska på Pinkparty ikväll och klä mig helt i rosa

Nu ska jag berätta om en bra grej som jag gjort på några lektioner.
Jag nämnde ju att jag tycker det är trist att stå framme och prata för klassen, men på nåt sätt måste ju viss information ut. Så, förra fredag drog jag igång genreresan med femmorna, börja med blues, de kan omöjligt vara tysta när man pratar så jag funderade på hur jag skulle göra. Då kom jag på att jag skulle sjunga blues för dem. Det blev så kul! Eftersom jag inte är en så bra pianist, och absolut inte en bluespianist så låg jag bara på ett a-mollackord hela tiden, och sjöng fram det jag skulle ha berättat. Melodin hittade jag på allt eftersom. Iallafall så tycket jag att det var skitkul, och de ungar som fattade att jag impoviserade text och melodi tyckte också det.

Och idag så var det dags för hip-hop/rap i fyrornas genreresa. Återigen, fan vad trist det är att bara snacka. Ja, men! Jag rappar såklart det jag vill ha sagt! Jag hittade lite fakta och utgick från vad de ville veta mer om (som de sagt när de fick önska), sen skrev jag lite och framförde den i dag med ett beat från "Hip-Hop boken"s CD-skiva (rekommenderas starkt för den som känner sig osäker på hip-hop och rap).

Nå väl, ungarna blev glada när de kom in och jag hade Snoop Dogg igång och de fattade vad genren var i dag. Sen satte de sig och var duktiga (kom ihåg att detta var de babbliga fyrorna och typ slogs med varann i höstas) och jag drog igång mitt beat och rappade the text. Så jäääävla kul! Det tror jag att de tycke också. Först tyckte de att det var en dålig raplåt, då sa jag att jag skrivit texten själv, då tyckte de att jag var grym, de dog och tappade hakan (exakt så bokstavligt talat som det är möjligt). Det var kul. Sen lyssnade vi på Fevens "10 budord" och skulle försöka lyssna vilka budorden var, det var svårt, de hade jättekul, jag fick inte säga det rätta för de ville lyssna om, och om igen tills de hörde vad hon sjöng. Så fantastiskt att se!
Jag tror att jag ska lägga ut min genreplanering på lektion.se sen när vi är klara.
Som pricken över i:t hade jag klätt mig så hip-hopigt det är möjligt med min garderob, de största jeansen jag har, vit t-shirt, hängslen och en huvtröja. Och, så fick ungarna ha mössan på sig. Gud, de borde älska mig ju! Haha! Läxa till nästa vecka är "hit, snap, clap", tyvärr glömde jag tala om för dem att de kan hitta det på youtube, men det går nog bra ändå. För en del.

Well, well. Time to eat and then: Pinkparty.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbart ju!!!

idiofon sa...

ja jävlar!

fett med cred till dig! du är grym!

Anonym sa...

Vad du är påhittig, ungarna måste älska dig, om inte annat så kommer dom nog inte att glömma den där knasiga vikarien.
Nu kan du iaf skippa fredag 13 som en otursdag.

Kram M