20 februari 2009

Du gamla du fria

Idag hände en kul sak med fyrorna (igen!). Vi körde vidare på hiphop/rap-genren och skulle rappa "Du gamla du fria" till ett beat. När jag sa att vi skulle rappa sa jättemånga:
- Vaaa?! Ska vi rappa den? Nääää, kan vi inte sjunga vanligt?
Det tyckte jag var kul. Jag trodde inte att barn nu för tiden kunde den sången, därav det valet att rappa den. Då presenterade jag en förslag för dem som jag har tänkt på. Det kommer förmodligen att bli nån slags vårfest eller sjung in våren eller nåt sånt, då tänker jag att först kan man sjunga "Du gamla du fria" helt vanligt och fint, sen, helt plötsligt, så kommer beatet igång och så rappar vi det hela. Det köpte de på en gång så vi satte igång att träna. Så roligt. Och de kunde sången, jajjamän, vad de kunde den. De tog i och det var så fint. Och jag blev ombedd att sänka den för den gick högt så det gjorde jag (älska transponeringsknappar!). Sen sjöng de ännu finare. Jag tänker att eventuellt så kan de rappa den till hit, snap, clap. Det vore coolt. Vi provade lite idag. Det kan gå.

Inga kommentarer: