1 september 2011

Bögmusik

Idag hade jag en grupp med sjuor. Vi lyssnade på Rhapsody In Blue, som är en tidig jazzhit. Då sa en unge: Vilken bögmusik.
Då sa jag: Är det?
Då blev han lite generad eller nåt, det var nog inte meningen att jag skulle höra det. Då sa jag att vi någongång ska ha en lektion om "bögmusik".
Spela bögmusik nu! sa nån annan.
Jag kan inte, sa jag, jag vet inte vad det är. Det är därför vi måste ha en lektion om det. Det här är ju tydligen bögmusik, fortsatte jag eftersom Rhapsody In Blue gick i bakgrunden.

Det ska bli en synnerligen intressant lektion. Det passar också väl in i nya kursplanen där det ska handla om "musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer, med fokus på etnicitet och kön". Det vore också kul att få autentiska musiklistor från mina bögvänner att visa/spela, så kan man se hur fördomarna stämmer överrens med verkligheten. Gud, vilken bra idé.

Man ska tillvara på elevernas intresseområden, har jag lärt mig.

Inga kommentarer: