26 september 2011

Att införa en ny rutin

Jag gillar ju att ha fasta rutiner. Jag mår bra av det. Kanske har jag lite aspergers, kanske inte. I alla fall så ska det här i dag införas en ny rutin i mitt, Chickos och Stellas liv. Vi ska börja promenera. Ny rutin? tänker ni nu, att promenera med sina hundar? Gör man inte det?
Alltså, Rex och Stella drar vi med, de får alltså springa av sig nästan varje dag. Och ja, Chicko har blivit lidande sen vi skaffade våra två andra odjur. Hon får nästan aldrig komma ut på promenad. Däremot brukar hon få följa med när vi hälsar på mamma och Gunnar. Hon får också springa lös ute hela dagarna och jaga råttor eller sola bäst hon vill. Så det är inte så synd om henne. Men ibland så väljer hon att ligga still hellre än att röra på sig, och vi vet alla vad som händer med kroppen då. Den jäser. Så även för hunden. Så den nya rutinen är att jag, Chicko och Stella ska gå en liten promenad, på en halvtimme, eller så i alla fall två dagar i veckan. Först och främst är det jag och grisen som behöver röra på fläsket, och Stella får följa med för att hon behöver träning i att promenera. När jag behärskar att gå med båda tjejerna fint och ordentligt, så ska Rex få följa med. Rex och Stella tillsammans är nästan en ohanterbar kombination, just nu. Inte när de drar, förstås.

Dessutom är de ganska tröga. Särskilt Rex när det kommer till nya situationer. Det liksom låser sig i skallen och man ser hur det blir tomt där inne. Ljuset är tänt men ingen är hemma. Man säger "sitt" och han ser ut som att han aldrig hört ordet förut. Jag vet inte han förlorade hjärnceller i samband med kastreringen eller vad som har hänt. Stella, hon kan varken vara tyst eller stilla när det händer något nytt. Hon dallar omkring och piper tills hon vant sig vid det nya. I somras tog jag korta promenader med alla tre. Alltså det går ju, men det är inte lätt och det kräver enoooooormt med tålamod. Så vi tar en sak i taget. Rex kommer nog att bli lite ledsen när han måste stanna hemma, men han överlever nog.

Jag tänkte försöka göra det här på måndagar och torsdagar. Stella är rätt smart och snabb på att lära sig, så det ska nog gå bra. Och däremellan fortsätter vi med draget som vanligt. Vi fortsätter även att längta efter snön då det blir kul på riktigt att ha draghundar.

Inga kommentarer: