2 maj 2009

"Upp trälar ut i alla stater..."

1:a maj i Stockholm. Inte min första. Däremot mitt första demonstrationståg, i Stockholm. Jag säger bara en sak: Mäktigt.
"Jalla, jalla, jobb åt alla!"
"Vi vill ha barn, vi vill ha barn, vi vill ha barnomsorgen kvar!"
"Reinfeldt har ingen framtidstro! Var ska vi jobba? Var ska vi bo?"
"Inga sexister på våra gator, fyll dem istället med bögar och flator!"
Unga S-kvinnor Rebella hade minsann gnuggat geniknölarna och gick bakom oss och skrek. Vi var inte sena att hänga på. Det var kul.

Vi fick också bevittna sveriges första homovigsel. Det var fint. Jag fick gåshud. Mera kärlek åt folket!

Min familj har inte sysslat med någon slags medveten politiskt fostran. Jag vet fortfarande inte exakt vilka min mamma röstar på. Å ena sidan tycker jag det är bra, hon har valt att göra så för att vi ska få välja själva, och det har vi ju gjort. Å andra sidan så hade jag inte lidit av politiska diskussioner vid matbordet. Då kanske jag hade vetat lite mer, lite tidigare. Nå väl. Det har ju gått bra ändå.

Det var iallafall häftigt. Bilder kommer så småningom. J hade skaffat en engångskamera, så det måste framkallas.

1 kommentar:

Tilda sa...

Den här adressen: http://island.svalawallin.se/#0.13
Det är väl inte som vanligt? Det är ju värsta albumet!