12 maj 2009

Bortskämd

Tänk om jag hade råkat skriva till ett r mellan k och ä, då hade det blivit en helt annan sak, vilket jag också är från den arbetsplatsen som jag tänkte skriva om, men det vet ni ju allt om redan. Föressten så ringde de och frågade om jag skulle med på fredag "ja, vi ska ju ut och äta då, hela skolan". Nä. Jag ska inte med. För jag skiter i er och det är dålig jävla stil att jag aldrig, aldrig får veta nåt. Ska jag behöva fråga "När är det fest?"?! Tänkte jag, men sa: Jaha, det visste jag inte. Nej, jag ska upp tidigt och jobba på lördag så... Sen tänkte jag att hon kanske hade hittat min blogg. Det hade kunnat bli jobbigt. Jag är ju inte särskilt anonym. Men å andra sidan så borde jag ju tala om för dem hur det känns så andra slipper genomlida denna underhållande-av-information-härskartekniken som de sysslar med, medvetet eller oavsiktligt.

Nå väl. Till bortskämd-saken.
Idag började jag fundera på hur en normal musiksal i en vanlig kommunal grundskola är utrustad. Kanske är jag jättebortskämd? På den senaste skolan har de ju ingen, hur vanligt är det, egentligen? Den andra skolan är nyöppnad så där är musiksalen under uppbyggnad, men det finns rätt mycket grejer redan. På den otrevliga, första har jag följande:
- ett digitalpiano + tre digitalpianon och ett ackustiskt som tillhör Kulturskolan.
- ca 6-8 keyboardar
- massa tonboxar, som faktiskt fungerar.
- ett trumset
- ett digitalt trumset
- två elgitarrer
- typ 12 ackustiska gitarrer, varav två elackustiska, en stålsträngad, en nylon (visserligen i varierande skick, men det går ju att åtgärda)
- en elbas
- en PA-anläggning
- 8 fungerande hörlurar som jag kan koppla till diverse elinstrument
- en dator, kopplad till PA:t.
- massa bra notböcker
- absolut tillräckligt rytminstrument
- en djembetrumma
- ihopfällbara stolar så jag kan välja om vi ska sitta eller om vi ska röra på oss
- skitmånga mikrofoner (som jag aldrig använder)
- en skitbra musikkunnig, hjälpsam vaktmästare
- 3000 kr kvar av läsårets musikbudget

Vad säger ni, musiklärare, lärare och andra som vistas på skolor? Är jag bortskämd?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill bara meddela dig att jag är besviken på att du inte lägger ut bilder!