11 maj 2009

Personalfest på G?

Jag misstänker starkt att det vankas personalfest på fredag när det är planeringsdag hela dagen. Och vet jag nåt? Näää, naturligtvis inte. Anledningen till att jag misstänker detta är denna:
- God morgon, säger hurtiga jag glatt i mördarbacken upp till skolan
- God morgon, suckar elevassistenten, snart är det fredag!
- Ja, jo visst. Men visst är det planeringsdag på fredag?
- Ja just det... Ja, och lång dag blir det också.

Jag vill minnas att det var så förra året nämligen, att de hade mat och grejer hela kvällen lång. Om det vill sig riktigt illa så är det den där stora sommaravslutningsfesten då det tydligen brukar hända nåt alldeles extra. Och jag vet inget. Som vanligt. Varsågod för att ni fick en musiklärarvikarie som barnen redan kände och som redan visste hur skolan fungerade. Satan vad sur jag blir. Och fan vad jag ska byra VFU-skola fort! NU!
Jag har inte tänkt vara med på planeringsdagen, för jag är ju inte kvar nästa termin. Vilket jag fick veta så här:
I matsalen
- Vad kan du mer ha när du är klar?
- Svenska och matte, hur så?
- Ja, U kommer ju tillbaka till hösten.

Eh.. jaha? Vad hade det med min framtida lärarbehörighet att göra? Och varför säger du det som att det vore självklart? Allt har ju varit kansken en evighet. Det känns iaf bra att hon kommer tillbaka, så slipper jag ha dåligt samvete för barnens skull när jag slutar.

Skitskola.

1 kommentar:

julia sa...

Livet som vikarie är bra härligt! Jag fick ju också ett långvick på oviss framtid, med muntligt löfte om ett år eller nåt i den stilen. Jag fick vara en månad och en dag när jag kommer till jobbet hänger en lapp på anslagstavlan att jag jobbar kvar till veckans slut, och sen måste jag sluta. trevligt eller hur!? Nä, men man måste nog göra några hundår vilket yrke man än är i... Personalfester och dyl är bara att glömma...