6 december 2008

Varför har jag inte tänkt på det tidigare?

Förra veckan fick jag en idé för att underlätta undervisningen i musiksalen. Jag kontaktade datateknikern som hänvisade mig vidare till vaktis. Jag skickade ett mail, och när jag kom till skolan igår så satt han vid datorn i musiksalen och fifflade. Kopplade ihop grejer så jag kan köra musik från datorn direkt ut i PA-anläggningen. Det är fantastiskt! Youtube, sök, play. Weehooo! Detta nyttjades fyra gånger igår.
1. Under femmornas musikkryss. De låtar jag inte kunde spela och sjunga själv spelade jag upp därifrån.
2. Med fyrorna och femmorna när vi hittade pulsen i kroppen.
3. Med desamma när vi avslutade lektionerna med dansstopp.
4. På luciaövningen när vi sjöng "Tomten jag vill ha en riktig jul" och inte kom på hur det skulle vara på ett ställe i vers 2. Då spelade jag upp den på youtube, vi lyssnade några gånger, sjöng med några gånger och återgick sedan till vårt fantastiska färdiginspelade komp (Ja! Det är bra som fan!). Sen kunde vi den!

Våran datatekniker och ovan nämnda vaktis är verkligen skitbra. De gör allt man ber dem, och de gör det med nöje. Underbara människor. Jag vore körd som musiklärare utan dem. Nästan.

2 kommentarer:

Julia sa...

Läser och funderar över att du Och så är det ju bra att var nytänkande! datorer kan var rätt hjälpsamma ibland... :)

Anonym sa...

Man ska ta vara på sådana vaktisar... ibland då man är ny lärare så kan man, vid nyskapande ideér, få en suck i ansiktet och en viskning bakom ryggen "Jaja... hon lugnar ner sig efter ett tag och inser att hon inte kan komma här och komma och vara ambitiös och MÅLA VÄGGAR I EN FÄRG SOM INTE ÄR PASTELL OCH INGÅR I KARTAN!!!!" Nej jag är inte bitter...