9 december 2008

Skattebetalare är vi allihopa

Jag gör faktsikt ganska mycket bra saker för samhället och miljön. Bland annat så lämnar jag blod några gånger om året. I går gjorde jag det. Då började jag fundera på varför jag gör det. Jag kom på några saker när jag låg där på britsen och blev tappad, som man säger i kretsen. Dels så känns det bra att göra en god gärning, dels så är det ganska trevligt att gå dig och bli omhändertagen av snälla sköterskor som frågar om man vill ha lite juice och säger att man gärna får ligga kvar en stund efteråt. Också, detta:
Att lämna blod är lite som att betala skatt. Man ger en liten del, och om man en dag behöver något (i det här fallet extra blod), så vet man att man kan få det. Alla behöver inte utnyttja den möjligheten, men den finns för de som behöver det.

Egentligen, alltså egentligen borde det vara lag på att alla som kan ska lämna blod. Fatta vad bra. För det är inte jobbigt på något sätt. Det är bara trevligt. Det är lungt och avslappnande och efter att man gjort det kan man inte stressa omkring för då kanske man svimmar av vätskebrist. Man får alltid lite fika när man kommer dit och det är trevligt, dessutom får man ju en liten sak också. Jag har hittills samlat på mig
- Två glas
- Två glas till
- En handduk
- En termosmugg
- En duk

Se så: Iväg med er!

Inga kommentarer: