10 december 2008

Några ord om vänskap

En dag när jag gick in på toaletten hemma stod det: "När träffades vi för första gången? Vi borde nästan fira våra år som vänner!"
"25 augusti 2005" skrev jag som har koll på sådana onödiga saker. Vi hade upprop på Hampnäs då. Alex satt till höger om mig, jag tror det var en person mellan.

Och faktsikt, varför gör man inte det? Firar sina år som vänner? Vänskap är ju också en relation. En relation som behöver vårdas för att hålla, men på olika sätt med olika vänner. Jag och Alex får fira 5 år som vänner nästa augusti. Vi har bott tillsammans och vi har bott med 200 mils avstånd. Är det inte fantastiskt egentligen?
Julia och jag har varit vänner sen vi började gymnasiet, det är nu 8,5 år sen. Det är ju helt sjukt länge. Jag tror jag vet när vi blev vänner. Det var en vintrig dag, jag hade varit med henne på Kyrkans Hus och vi hade gjort marsipanfigurer. Sen hade vi sällskap hem (det är ganska långt), när jag skulle svänga av och hon fortsätta rakt stod vi kvar och pratade säkert en timme. Och det snöade. Vi hörs av då och då, periodivs ofta och ibland mycket sällan. Och vi vet, att den andra finns där, även om vi inte hörts av på fem veckor. Vi träffas när vi kan, och det blir tyvärr inte så ofta. Och det är alltid som om det vore igår.

Och när blir man vänner? Jag har nyligen fått en ny vän känns det som. I april i år var hon bara den som skulle vara min chef över sommaren. Sen blev hon en kompis som jag gärna ville träffa och bokade in fikor med, nu har det blivit en vän som jag kan ringa och säga: Hej, vad gör du? Jag har tråkigt, ska vi göra nåt? Och om hon har tid så svarar hon ja.

Det var tre av mina vänner. Jag har fler och det är jag glad för.

Nu är det dags att sova. God natt, vänner, kompisar, familj och bekanta!

Inga kommentarer: