5 december 2008

Grupper av olika slag

Idag är det fredag så jag har ju jobbat.
Det började mycket trevligt med att luciatåget skulle ställa upp sig i matsalen så de vet var de ska stå och hur de ska gå. De flesta sprang dit direkt, istället för att gå till matsalen som vi sagt, så två tjejer kom och hämtade mig.
När vi kommer till matsalen så har de ställt upp sig på scenen, med lucia i mitten, tärnorna omkring och tomtarna sittandes på kanten. Precis som vanligt, som jag tänkt. Där stod de och sjöng "Natten går..." jättehögt och tydligt. Det var himla roligt! Ibland överraskar de verkligen, de små liven.

Sen hade jag femmorna, sista lektionen innan jul. De överraskade också genom att vara helt jävla skitjobbiga. Inte alla, förstås. Men några. Och det räcker för att det ska störa alla. Jag hade tänkt att vi skulle ha så mysigt med tända ljus och ett julmusikkryss. Men ack, omysigare försök till mysighet har jag aldrig upplevt.
Nästa termin (om jag får fortsätta), då jävlar. Då är det "intet leende förrän påsk". Evetuellt pingst om det vill sig illa. Det får vi sannerligen inte hoppas. Det är jävligt trist att vara arg och sträng.

Resten av dagen blev helt extremt bra, treorna är alltid bra. Fyrorna var skitbra idag (för att vara de), och det extra luciarepet gick också fantastiskt!
Härligt!

Teatern igår var skitrolig. Jag är sååå glad att jag bestämde mig för att vara med. Jag hade ångrat mig mycket annars, sen när jag fått se det färdiga reultatet.
Igår var vi iallafall på golvet för första gången. Himla trevlig grupp. Bra gruppklimat. Bra ledare, bra övningar. Hon har verkligen tänkt igenom allt. Och jag lär mig om teaterledarskap samtidigt. Jag vill kanske jobba med det sen? Alltså, det kanske är på en kulturskola jag hör hemma? Men språkutveckling är ju också så kul!
I morse när klockan ringde så höll jag på att drömma nåt om gruppdynamik i teatergruppen (vi övade lite sånt i går) så när jag snoozade var jag liksom kvar i drömmen lite, men ändå klarvaken. Jag började fundera på hurdan gruppdynamik vi har, vem eller vilka som tar ledarroller och sånt. Medan jag funderade på det så somnade jag om såklart. När klockan ringde igen upprepade jag samma procedur. Eftersom jag somnade så kom jag inte fram till så mycket.

Hej då!

1 kommentar:

idiofon sa...

konstigt nog (?) har jag märkt att det blir mycket trevligare för alla, och att eleverna blir trevligare, och att det går bättre, när jag är glad och har en positiv inställning till ungarna och är trevlig och har humor och sånt. när jag är sur och sträng från början blir det ofta skit. men ibland måste man ryta till förstås, och ofta glömmer jag bort hur det är och är tråkiga sur-läraren.