5 april 2009

Övning ger färdighet?

Idag har jag dammsugit vidare. Alltså det jag inte ides göra klart igår.
Alltid när jag flyttar så fantiserar jag om hur rent och städat jag ska ha det på det nya stället. Det blir aldrig så.
Jag vet inte varför jag tror att det ska fungera bättre nästa gång och nästa gång. Jag kommer ju troligtvis inte att förändras som person särkilt mycket bara för att jag byter bostad.
Men jag har allvarligt tänkt på att jag måste blir bättre på att städa när jag ska bo på 20 kvadrat med en hund och en katt. Annars kommer allergiker inte att kunna vistas i samma rum som jag.

Apropå det. I en av mina klasser finns en kille som har astma. Det visste inte jag från början, placerade honom brevid mig, för nån måste ju sitta där.
Två gånger på kort tid så fick han hostanfall på musiklektionen så han fick gå tillbaka till klassrummet och ta sån där medicin. Efter en termin var det dags att byta platser tyckte vi, då säger han: "Jag får inte sitta brevid E för hon har katt".
Men jaha, säger jag. Då kanske du inte ska sitta brevid mig heller för jag har två hundar och snart en katt hemma.
Och sen dess han har inte fått nån hostattack på musiken.
Varför får man inte veta sånt?!?!

I dag har jag spelat piano så jag fått ont i handlederna. Inte särskilt länge, men snabbt och intensivt. Jag är inte riktigt van, men jag tror att jag börjar förstå vad det är J sysslar med. Fast hon övar väl cirka 300 000 gånger mer än jag.
Jag tänker lära mig The Heart Asks Pleasure First (från The Piano) och i högerhanden gick det jättebra och i bra tempo. I vänsterhanden gick det inte alls lika snabbt, vilket ledde till grava problem när jag skulle sätta ihop det hela. Så jag övade. Tills jag fick ont i handleden, då övade jag lite till.
Sen bytte jag låt.

Och nu är jag lite trött.

Inga kommentarer: