6 april 2009

Lpo-vaddå?

Idag har jag pluggat flera timmar. Det var bra, för då kände jag mig duktig efteråt och jag mår väldigt bra när jag känner mig duktig (vilket i sin tur innebär att jag mår väldigt dåligt när jag inte varit så duktig som jag tycker att jag borde).

När jag satt där och läste, så började jag fundera på läroplaner. Det tycker jag räknas som plugg, det är ju lärare jag ska bli. Jo, det är visst en ny läroplan på gång, och med det säkert en massa nya kursplaner. Jag funderade på vad som kan vara bra respektive dåligt med det. Och det beror ju såklart på hur den ser ut.
Det faktum att jag då har jobbat kanske två år med nuvarande läroplan kan vara både bra och dåligt. Bra för jag har inte en massa färdigutvecklat material och metoder som kanske blir helt onödiga. Dåligt för det är inte den läroplanen jag är inläst på under lärarutbildningen, å andra sidan så har vi ju på nåt vis lärt oss att tyda ett sådant dokument så det borde inte blir så svårt att "lära om sig", speciellt eftersom man inte kört på med den gamla så länge.

Jag hoppas bara inte att de nu tänker bojkotta hela arbetslagstänket, preciiiis när det verkligen börjat fungera ute på skolorna. Snälla regeringen, låt det vara! Det ÄR bättre för alla att ha lärare med spetskompetens, tror jag. Ska jag måsta ha naturvetenskap när jag läst 60 hp musik? Ska samhällsläraren behöva ha musik när hon/han läst 60 hp samhällsvetenskapliga ämnen? Nä, det blir konstigt.

Nå väl, vi får se hur det hela utvecklar sig. Det är ju kul att vara en del av framtiden, om man tänker efter.

1 kommentar:

ellen sa...

det är så fantastiskt att vi tycker så lika.