20 april 2009

Ös på!

Men alltså. Jag hinner ju inte skriva här.
Jag vill, men jag måste ju prioritera annat. Elva dagars ledighet straffar sig hårt nu.

Grejer på gång:
- Två examinationer till den 29:e.
- Planera, utöva, och skriva om VFU.
- Jobbet som vanligt (tack och lov att det inte är nåt Valborgssvammel!)
- Familj Vanilj (teatergruppen jag är med i, premiär 9 maj).
- Planera flytt = börja packa och städa

Nå, vi vet att det det är då jag mår som bäst!

Innan jag sätter igång att fixa käk och sedan börjar plugga ska jag berätta om idag.
Idag har jag jobbat fast det är måndag, för de har elevens val på ena skolan. Då ska de såklart få välja musik. Jag hade svår ångest i går för att jag inte visste vad jag skulle göra. Jag började spåna på en idé på kvällen och på tunnelbanan i morse planerade jag klart. Det blev så här:
SKITBRA!
Jag visste att jag skulle ha två grupper som ville spela instrument och en som ville sjunga. Ej samtidigt. Först tänkte jag att vi skulle spela en låt tillsammans, typ "Jag hade en gång en båt" eller nåt. Men grupperna var på ca 10 barn, så då hade jag behövt se till så jag hade dubbla uppsättningar av fungerande rockensemblesinstrumet och det betvivlade jag starkt. Dessutom kvarstod tvivlet huruvida jag skulle hinna instruera dem samt att vi skulle få till nåt på 75 minuter.
Så jag fick tänka vidare. Och redan på väg hem från det underbara badet i Blå Lagunen (mer om det senare) började tankarna spira.
Det är alltid flera elever som vill stanna kvar efter musik och spela på gitarrer och basen och trummorna och piano, öva på nåt de kan litegrann, eller visa för mig vad de lärt sig eller så. Nå varför inte låta dem göra det då?

Jag kopplade hörlurar till samtliga fyra elpianon (kulturskolan har tre där som vi får nyttja), två elgitarrer, en elbas och digitaltrummorna. Dessutom tänkte jag ut att man kunde spela ack.gitarr och prova på rytminstrument.
Jag räknade att man fick välja fyra instrument och ha varje instrument i en kvart. Eleverna fick skriva upp sig på ett smart schema. Sen förklarade jag vad man kunde hitta på på varje instrument. Tex spela fritt som man ville (de har grundläggande kunskaper i instrumenthantering så det var lungt), öva på nåt man kunde lite, hitta på en egen låt osv.

Nu blev det så att bara hälfen i båda instrumentgrupperna dök upp, så det blev ju hur mysigt som helst, till slut följde vi inte ens schemat för de började samarbeta och lära varandra och sånt. Mycket kreativt!
I sånggruppen så körde vi först två sånger som jag bestämde, sen ville de sjunga "modern musik" och jag tänkte att okej vad bra för jag har ändå inte planerat så mycket (jag har ju varit på Island). Så de fick välja varsin önsksång, sen letade vi upp texten och om det gick en karaokeversion av låten på Spotify (älska Spotify och YouTube!). Sen körde vi järnet! Det var kul. Alla hade jätteroligt!

Underbara dag. Solen skiner. Nu måste jag äta nåt annat än Salta Pingvinpastiller från Tex-Freen. Hej då.

Inga kommentarer: