23 april 2009

Musiklärare? Musiklärare.

Mitt i lågkonjuktur, finanskris och nedskärningar i skolan, så verkar det som att jag får mera jobb. 30% till på en 1-6 skola. Jag blev tillfrågad igår om jag vill vikariera idag. Det ville jag, fast jag först tvekade för jag tänkte att jag borde skriva på matteexaminationen. Men herregud, viljan att undervisa och tjäna pengar segrade naturligtvis. Och idag gick jag därifrån med massa mer lektioner på mitt schema.
Det tråkiga är att de inte har nån riktig musiksal, utan har musik i sina vanliga klassrum. Jag gjorde en inventering i musikförrådet och fann en visset digitaltrumset, några hemmagjorda handtrummor, en hel hög köpta handtrummor, lite rytminstrument i varierande skick. Fyra gitarrer, varav en i skick att spela på. En klassuppsättning claves (bra, för när jag ska göra rytmgrejer vill jag gärna att alla ungar ska ha claves, så det skär in lite extra i öronen) och lite annat.
Jag ser det som en utvecklande utmaning. Ett synsätt helt i min stil. Och, det är ju inte så länge. Det som är lite tråkigt så där, det uppvägs av att all personal var så hiiimla trevlig. Och barnen var så glada för att äntligen få ha musik. Och hör och häpna, de ville sjunga. De längtade efter att få sjunga. Så roligt!

Jag börjar känna att jag faktsikt kan titulera mig musiklärare.
Trots att jag inte gått på musikhögskolan.

God kväll!

Och tre kongas också!

Inga kommentarer: