12 augusti 2013

Det stora beroendet







Ovanstående saker har jag varit beroende av i nitton år. Jag kunde inte lämna hemmet utan något av detta på fickan för då fick jag PANIIIIK och läpparna sprack vid blotta tanken på att inte kunna få smörj. Varje kväll i nitton år har jag smort mina läppar med något av ovanstående. Oavsett om det har behövts eller inte. Så fort det känts lite fnasigt har jag varit där och smörjt. I tid och otid. Inte en dag hade gått utan smörj på läpparna fram till den 15 juli i år.

Några dagar innan bröllopet var jag nämligen på provsminkning. Sa att jag inte ville ha läppstift för jag har så torra läppar och använder hellre lypsyl. Men jag frågade om hon kunde göra något åt den svaga rodnaden som konstant sitter ovanför min överläpp. Nej, sluta använda lypsyl, sa hon. Sakligt berättade hon varför och hur jag kunde överkomma detta. Hon sa också att det tar ca fyra veckor för huden att börja producera eget fett igen. Så jag har kämpat. Jag har kämpat nåt så fruktansvärt! Värst har det varit på kvällarna. Men jag har också förstått att just kvällssmörjningen är den viktigaste att bli av med. För den sitter mest i huvudet. Jag har lidit svårt och helt enkelt vägrat att ge mina läppar det de vill ha. Jag har inte smort in mig fast det har behövts. När det inte gått att lida mer har jag smort med olivolja eller Försvarets Hudsalva.

Allt som innehåller petrolatum är bajs! Om jag har fattat det rätt så är petrolatum/petroleum mineralolja. En mineralolja som används bla i motorolja och bensin. Dessvärre finns detta i nästan alla hudcremer. Det här är ganska avancerat och jag är inte jätteinsatt, bara nog för att fatta att det är dåligt. Jag har läst om det på olika ställen på internet för att bilda mig en uppfattning och det kan du också göra om du är intresserad. Jag kan tyvärr inte källhänvisa här för jag minns inte vart jag läst allt.

Nå väl. Det har gått ca fyra veckor. Det är bättre. Mycket, mycket bättre. Men det är inte bra. jag fortsätter kämpa och låta bli att smörja. Ibland ser jag för jävlig ut för jag är så fnasig kring läpparna, men det får väl vara så då. Beroendet ska bort! Lypsyl är tydligen beroendeframkallande, så det är inget hittepå. Men stört är det.

Inga kommentarer: