20 november 2008

Drömmen om A

Jag fick ett C. Jag hatar vårat nya betygssystem. Det har gett mig prestationsångest som inget annat förr. Bara för att jag skrev ett jävla A på första examinationen. Varför gav hon mig ett A? Jag vet att jag inte skulle få det nu, jag förväntade mig inte det, men jag hoppades på ett B iallafall. Så blev det C, jag deppade ihop så jag höll på att glömma bort att kliva av på Odenplan.
Grejen är att C motsvarar ändå G+/VG- lite beroende på hur läraren tänker. Så jag ska ju vara jättenöjd. Hade det varit som förr hade jag fått ett G och varit nöjd och glad. Då tänkte jag "Bara jag har klarat Godkänt", det hade jag nästan alltid och vissa gånger blev det ett VG och det var ju som bara en extrabonus. Nu sitter jag och är besviken för att jag inte fick högre. Det är så jävla, jävla stört. Om man dessutom tänker att jag har jobbat under hela momentet och känt mig en aning stressad så ska jag ju vara jättenöjd. Vad är det för jävla mongokrav jag har på mig själv? Det är ingen annan som har det på mig, bara jag.

Nu förstår jag hur alla MVG-barn på gymnasiet tänkte när de suckade för att de bara fått ett VG på matteprovet och man själv var överlycklig för att man fått G.

Jag hatar bedömning! Usch, usch, usch! Observera hur sällan jag använder ordet "hatar". Jag gör det nästan aldrig för att det för mig är ett väldigt starkt ord som jag sällan känner. Men bedömning alltså... Fy fan. Tacka vet jag Godkänt, och Underkänt. Det räcker gott. I allt.

Tack och hej nu ska jag steka köttbullar. Älgfärsköttbullar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du behöver inte alltid vara bäst. Huvudsaken är att du klarar dina prover utan att få underkänt. När du väl fått din lärarexamen så kommer du inte att jobba strikt efter det du lärt dig. Det är din erfarenhet som gör dig till en bra lärare. (det är du ju redan)
Hoppas grejerna passade som du beställt. Kram mamma