17 november 2008

Det viktiga (?) ämnet musik

Det här med att vara musiklärare. Jag har stora ambitioner med mitt läraryrke, bland annat så vill jag att eleverna ska lära sig en massa saker. Gärna något mer än att sjunga Den blomstertid, Idas sommarvisa, Hosianna, Nu tändas och Mössens Julafton.
Därför håller jag mig gärna till det tema som eleverna arbetar med för tillfället. Det blir ju dock lite svårt när man inte riktigt vet vad temat är eller vad som kommer nästa termin. Svårt att lägga upp en bra planering då. Iallfall så har jag tagit reda på temana för den här terminen för samtliga (tre) arbetslag. Ett av dem, där jag har ettor och tvåor har nu tema Historia.
Ja! Vad kul tänkte jag och började planera. Upptäkte att vi bara kommer att hinna ha två eller max tre vanliga lektioner för sen måste vi öva sånger till julfesten. Surade lite och valde sedan ut följande:
- En lektion där jag läser sagan om Mozart (finns en hel serie med sagor om klassiska tonsättare) och lyssnar på Mozartmusik, kanske spelar jag en trudelutt på flöjten (de gillar det). Pratar om klassisk musik och kanske instrument som används där.
- En lektion där vi lyssnar på svensk folkmusik, sjunger en folkvisa och dansar en dans från "förr i tiden".

Jag var mycket nöjd. Eftersom jag nu läser Didaktiska perspektiv på svenska så vet jag hur viktigt det är med läsförståelse och att gå igenom svåra ord i en text innan man läser, så jag satte mig ner och läste igenom Mozartboken och tog ut ord som jag tror kan vara svåra för 7-8 åringar. Funderade hur jag skulle presentera dem. Mycket didaktiska tankar.

Jaha. Sen då.
"Hej, kan vi börja träna julsångerna redan nästa vecka? Går det bra att du kommer över till oss så vi slipper frakta över sexåringarna? De blir så förvirrade när de ska byta lokal."
Jag borde säga: Behöver vi träna det redan? De kan väl de flesta sångerna? Vilka sånger ska ni ta föressten?
Jag säger: Ja, visst, det går jättebra. Jag vill ju egentligen ha ett piano att kompa på, men okej, jag tar väl med mig en liten synth. Vilka sånger är det?
De svarar: Vi har inte bestämt sångerna... Hmm...
Jag borde säga: Jag vill ha vilka sånger det är, noter hittar jag själv. Jag vill ha dem innan fredag.
Jag säger: Jaha... (eftersom det redan är fredag) jaja, men jag tar med mig några låtar.

Så. Där rök min fina planering. Jag borde kanske ha sagt något, men jag har ju tidigare uttryckt att jag vill och förväntar mig att få vara en del av julfesten och planeringen så jag får väl skylla mig själv.

1 kommentar:

idiofon sa...

vänta, det här känner jag igen från någonting! just det, mitt jobb. har jag inte skrivit ett exakt likadant inlägg en gång i oktober? jo det har jag.

fy fan säger jag bara. fy fan för lärare som tror att man är en sångträningsmaskin!