3 februari 2007

Att se på världen med olika ögon

I går var jag lite ilsken av olika anledningar på förmiddagen, ändå var jag tvungen att fara till stan och köpa två dyra böcker till min kurs. Vädret var fult, det regnade och gatorna blev gråa och fula igen. Allt jag såg var fult. Folk hade fula byxor, fula skor och fula hattar. Alla såg arga ut. Fast i själva verket var det nog jag som var ful och arg. Det fanns säkert en massa vackra människor, glada människor och kära människor. Men jag såg dem inte.
Idag begav jag mig till Liljeholmen och hela dagen har varit mycket angenäm. Solen sken och det droppade från taken, fem grader varmt, riktigt vårväder! Alla var glada, de hade färgglada kläder och höll varandra hand i hand och jag kände inte den minsta bitterhet för att jag kommer att få fira Alla-Hjärtas-Äckel-Dag ensam igen. Jag var bara glad, för dem! Det var härligt att få känna så!
Och då blev jag medveten om hur man omedvetet väljer vad man vill se. Det är ju spännande!

Nå, idag har som sagt varit en bra dag! Lite sliten från igår, som var jättekul ända till jag var tvungen att spy och samtidigt försöka ta mig hem, det var den längsta tunnelbanefärden i mitt liv. Det kändes ungefär lika långt som regionaltåget mellan Gällivare och Stockholm. Så ni kan ju tänka er.
Men! Alltså igår, vi var på en liten persisk pub "Little Persia" och där träffade jag en kille i toakön, som var kusin med Pärra! Från Pajala! Bykrogen-Pärra! Alltså det var så sjukt så jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig! Men hur stor är sannolikheten! Han kompis trodde att jag var från Finland. Hur dum får man bli? Jag talar inte finlandssvenska, jag talar tornedalssvenska! Det är inte samma sak, och det HÖR man.
Vi lärde oss också att i en riktig White Russia ska det vara vispgrädde, samt att Cosmopolitan är en mycket god drink! Hör så trevligt vi har haft!

Var också och fikade med två från min gamla klass i går, vi fikade verkligen. Länge. Tre och en halv timme tror jag. Det var riktigt trevligt! Åt en laxsallad, rökt lax. Fy faaaan vad gott! Jag var hemma i några sekunder när mina smaklökar fick smaka rökt lax. Men ganska snabbt återkom jag till Stockholm, Östermalm, Sturekatten, regnet öste ner, det började skymma...

Nu är det nog dags att sova!
Kram på er!

Inga kommentarer: