7 februari 2007

Nej men jag låter gärna alla andra styra över mitt liv!

Jag undrar en sak. Hur kan man inte vara intresserad av politik? Det är ju som att strunta fullständigt i sitt eget liv? Vem vill det? Det har blivit så laddat med tråkigheter det där ordet. Smaka på det; Politik. Nej, hoj, det är för jobbigt, det är svårt, jag förstår inte sånt där. Vad förstår du inte? Att världen är orättvis? Att alla inte behandlas lika trots att den står både här och där att man måste det? Förstår du inte att vissa har mer att säga till om än andra, att vissas åsikter inte är värt mer än Chickos fis!?
Politik är ju samhället. Samhället lever vi i. Lever gör du och jag, för vi äter, andas och sover. Finns.
Äh, de där politikerna bara lovar och lovar, ljuger hela tiden.
Ja men hallå! Desto större anledning att lägga sig i det de gör, om de inte gör det bra! Eller hur? Jag vet inte varför jag belv så upprörd för det här idag. Det bara dök upp i mitt huvud när jag läste min tindning från Lärarförbundet.
Ja men tillexempel: Ska de där politikerna sitta där på sina arslen och bestämma hur allt i skolan ska fungera? Många av dem har nog inte satt sin fot i skolan sen de gick där själv, för 20-30 år sen kanske! Egentligen borde det inte finnas nån i säg Utbildningsutskottet som inte jobbat i skolan. Det borde vara ett krav. I försvarsutskottet borde vi ha folk som jobbat i försvaret. Osv. Jag vet inte, det kanske är så?
Vart jag vill komma är; att sen jag började plugga till lärare har jag blivit mer insatt i skoldebatterna, jag intresserar mig av det, för det är min och tusentals andras framtid som avhandlas där. Jag vill ju veta vad som händer. På precis samma sätt borde alla vara intresserade av hur landet ska styras eftersom det berör varje person som lever sitt liv här.

Hur mycket ryms det i huvet? Kommer jag att förlora en massa andra kunskaper och minnen nu när jag huvudet fylls av nya tankar och minnen? Hur stort är minnet? Vart tar allt vägen? Jag vill bara veta mer, och mer och mer. Om allt! Den allvetande skräphögen Matilda. Ja.

Hej då. Jag tror jag har en förkylning på G.

(Observera gärna ironin i rubriken).

1 kommentar:

Svampglass sa...

Fantastiskt vettigt och bra inlägg, men tyvärr har de korkade börjat rösta sen dess. De som inte förstår att de blir lurade.