21 februari 2007

Vi längtar nog hem båda två.

.
Jag ser just på tv att Kungen är nånstans i norr och ser hur svårt det är för renarna att överleva.
-Hur tror Kungen att ni kan bidra på något sätt? Frågar Herr Reporter.
-Jaa... (Shit, jag vet väl inte ett skit om renar) Vi kan ju iallafall hjälpa till att öka förståelsen för det här...
Jag tror inte att någon som inte har renar vet var det innebär att stiga upp i ottan, i tösnö som -39 grader, få i gång skotern, ge sig ut i skogen, slänga ut hö, känna rimfrosten i ansiktet. Dag ut och dag in hela vinterhalvåret, julafton som nyårsafton som söndagsmorgon. Jag vet inte heller. Jag har varit med två gånger i mitt 22-åriga liv, och förstås den där påskveckan när jag var renvakt, men då behövde jag bara gå ut i renhagen som var på gården. Inte så jobbigt. Men Kungen vet definitvit inte. Stackarn, så måste han stå där...
Under det korta inslaget var det naturligtvis renar med, de var i en renhage. Chicko hörde skällan, oj! Vad hon tittade, och lyssnade! Men nä, det var ju inte på riktigt.

Och jag åkte idag med Tvärbanan över en bro. Det var fjorton grader kallt här i morse så det är definitivt is överallt. På isen fanns det spår. Skoterspår! Var min första tanke. Min andra var: Nä, förmodligen inte här.
Det var bara vanliga sprickor, fast lika breda som skoterspår...

Föressten så log jag åt kylan i morse. Det var underbart. Det är kallt och jag saknar mina täckbyxor, men det är härligt...

Inga kommentarer: