27 mars 2012

Jag blir så trött

...och det är inte för att jag har klivit upp halv sex.

Jag blir så trött på alla som tror att hen-debatten handlar om att ta bort definitionerna av kön huvudtaget. Och jag blir så trött på alla som tror att genusdebatten handlar om huruvida pojkar och flickor ska kläs i rosa eller blått.

Jag blir bara så trött. Varför är man så enkelspårig? Varför pratar man inte om det det egentligen handlar om: jämställdhet. Är det för att man inte förstår bättre? Varför förstår man inte bättre? Man och man. "En" har jag hört att man ska säga, nu när vi ändå är inne på det spåret.
Tror en verkligen att våra könsroller formas efter kläderna vi bär som barn?

Och förresten, apropå det där med färger. På 1700-talet kläddes gossebarnen och de fina herrarna i rosa för att symbolisera manlighet. Det härstammar från att färgen röd representerar styrka, som ju är en typisk manlig egenskap. Så det så! Det hörde jag på tv i förra veckan. Tur att vi köpt tv.

Nu ska jag duka fram maten så den står på bordet när min man kommer hem, som den hemmafru jag är. Och precis som jag har det de veckorna när han är ledig.

Inga kommentarer: