30 mars 2012

2011 - snusklåtarnas år

Det här är nåt jag länge, länge tänkt på. Nu är det dags att det uppdagas. Snusklåtarna tjugohundraelva. De avlöste varandra, en efter en, eller ska jag säga utlöste?

Man får tycka vad man vill, och kanske är jag gammalmodig eller pryd, men det var då fa-an vilken sexanspelning det var på låtarna detta år!

1) Veronica Maggio - Jag kommer
I hissen, i hallen och Gud vet var, men måste vi veta? Måste vi verkligen veta?! Och vad ska jag säga när tjejerna i fyran säger att de vill spela och sjunga den här låten? Uuuuusch!

2) September - Mikrofonkåt
Kåt. Hon sjunger kåt i en låt som spelas på p3.
"Mamma, vad betyder kåt?" Kul att få den frågan från sin åttaåring.

3) Ansiktet - Äckligt
För det första är den dålig. Och man får inte säga att nåt är dåligt utan att motivera, eftersom jag är musiklärare. Här kommer motiveringen: Han sjunger dåligt. Den är äcklig. (Ingen MVG-motivering direkt).  Uusch jag hatar den! (Och jag brukar inte använda det ordet). Men fan den är kass.
Ska vi göra nåt äckligt, baby? Låg där bakbunden i sägen, baby. Jag vill väl inte höra porrlåtar i radio på bästa sändningstid! Inte för att man nu får veta vad det äckliga är, men ändå. Man har ju fantasi. "Det som är uteslutet för de flesta" Vadå? Analsex? Piskor och lack och läder? Bajs? Jävligt irriterande att man inte får veta, faktiskt!

Helvetes, vad mycket kass musik det finns i världen. Sen, när jag googlade Äckligt-låten för att kanske få veta vad han tänkt när han skrivit den så upptäckte jag denna. Men jag VARNAR dig, innan du klickar, detta är inte en musikvideo som vi är vana att se. Men kolla här.

Jag inser ju nu, att det här är kanske min generations, eller i alla fall det jag kommer att förfasas över när jag är pensionär, så som dagens pensionärer förfasar sig över homosexualitet, piercingar och tatueringar. Frispråkigheten. Och kanske är videon i länken ovan bättre än alla halvnakna silikonbrukar som uppträder i var och varannan musikvideo. Kanske är det trots allt bättre att skildra "vanliga" människor. Och kanske är det bra att sjunga om de här sakerna, för att få fram det, inte tabubelägga, låta det blir nåt naturligt. Men förlåt, jag är fostrad till att sånt där stannar i sovrummet eller åtminstone hos ens bästa vänner. Jag vet att alla inte är som jag.

Och då har jag inte ens nämnt Erik Amarillos "Vill du ligga med mig då?" Nej, den är inte värd att nämnas.

Hoff, det var skönt att få det ur systemet. Nu ska tant Alma gå och knyta sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha du är för härlig tant Alma!! //Julia (håller med!)