1 augusti 2011

Respons

Okej, här kommer respons på förra inläggets kommentarer. (Vad kul att ni kommenterar!)
Vem är Anonym som föreslagit denna (förlåt mig) otroligt, jättetråkiga, fettfria grönsakssoppan? Julia?
Ejkej, tack för dina kreativa förslag och för den extra energi du har lagt ner på att föreslå lchf-grejer. Blomkålsmos har vi inte provat och kommer säkert inte att göra det heller för jag tycker att kokt blomkål smakar skit. Rå däremot, är svingod. Woken lät smarrig. Nu har jag idéer till nästa veckas lista.

Det har fuskats en del med lchf de senaste fyra veckorna efter att vi haft främmande och sen har det varit svårt, eller omotiverat att bli strikt igen. Det märks inte på vågen, men magen känns dallrigare. Att vi äter lchf innebär alltså att vi inte äter något som är baserat på mjöl. Förkortningen lchf står för Low Carbs High Fat, så det vi äter innehåller massa proteiner och fett. Jag skulle kunna laga en grönsakssoppa men då skulle den redas med kanske 2 dl vispgrädde. Vi äter bröd som är bakat på nötter och frön. Plättarna som jag lagade idag innehåller ägg, grädde, bakpulver och fiberhusk. Fiberhusk är pulveriserat psylliumfröskal och används istället för mjöl, det sväller jättemycket när det kommer i kontakt med vätska så tex i plättsmeten, har jag 2 tsk fiberhusk för två portioner. Potatis ingår inte i vår vardagskost, men ibland vid festligare tillfällen. Potatis som är kokt och sedan stekt får man äta. Grejen med lchf är för oss, att äta på ett sånt sätt att jag är fri från magproblem, men ändå på ett sånt sätt att det är hållbart i längden. Eftersom ingen av oss strävar efter att gå ner i vikt så gör det inget att vi fuskar lite då och då, och vi ser egentligen inte på det som "fusk", för då skulle man ju få dåligt samvete och känna sig dålig. Fredagsmys kan för oss vara salami och brieost att snacksa på, eller grädde, hallon och krossad 70% choklad blandat i ett glas. Eller en fruktsallad med grädde. Efter ett tag utan socker så känns denna rätt söt på grund av hallonen, även utan extra socker. Alkohol dricker vi som vanligt, dvs nåt glas här och nåt glas där, det drar man ju in på om man vill gå ner i vikt. Strikt lchf tillåter inte alla grönsaker, lök och paprika har tex för högt kolhydratsinnehåll. Vi äter precis de grönsaker vi vill, eftersom vi ofta ersätter tex. potatis och pasta med grönsaker, råa eller tillagade.

Efter att ha fuskat mycket en tid, ätit pasta och bröd som vanligt folk till exempel, så är det jobbigaste att man (jag) blir väldigt hängig och på dåligt humör ett par, tre dagar när jag slutar med det. Detta är för att jag slutar med kolhydraterna, och kolhydrater, det är ju socker. Efter en vecka är det dåliga humöret som bortblåst tillsammans med sockersuget och man är lycklig igen och lever ett liv med färre och mindre sockertoppar.

Det var allt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är din spartanske vän Robert som föreslagit den otroligt jättetråkiga fettfria grönsakssoppan. Men jag måste stå på mig och säga att jag tycker att den är väldigt god, och om man dessutom har i en matsked ghee så blir det jättrebra för magen :-)

Anonym sa...

haha nej inte jag! jag lagar bara god mat!! //j