13 oktober 2008

Snygga människor

Idag har jag varit på universitetet, Frescati alltså. Jag satt där och väntade på mig studiegrupp (där alla alltid är försenade), då slog det mig än en gång hur mycket snygga människor det finns där. Alla går omkring där och ser så smarta ut, de har snygg stil. Även om det i sig är fula kläder, så blir det snyggt för det ser så enkelt ut. Slarvigt genomtänkt på nåt vis. Jag undrar om jag också ser så där smart och syngg ut... Så finns ju såklart de där som alla ser likadana ut, men de smälter in på nåt vis, inte som på Konradsberg, där syns de så tydligt. Konstigt.
Det är snygga män och det är snygga kvinnor. Ja, det är en fröjd att hänga på Frescati...

I går gjorde jag mina kursval inför nästa termin, jag ska läsa Matematik för yngre åldrar I, 15 hp och Natur, äventyr och rörelse, 15 hp. Det blir nog en jättebra termin. Sen vet ni, sen ska jag skriva mitt examensarbete. Om ett år sitter jag alltså och skriver på mitt ex-jobb. Jag har inte den blekaste vad jag ska skriva om. Jag vet att jag är intresserad av språk iallafall. Kanske hur meänkieli eller nåt annat minoritetsspråk används eller integreras i undervisningen? Eller huruvida det finns skillnader mellan byskolor och stadsskolor. Det kan basera på att Pajala har bland de bästa studieresultaten i hela landet för elever som går ut år nio. Kanske beror det på den ringa invandring och elever med annat modersmål som finns i Pajala?
Intressant... Nån som har fler förslag?

Ha det gott, det regnar här i Stockholm idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

hmm... måste kommentera det där med studieresultaten i pajala. Undersökningar visar att de som går ut gymnasiet också ligger ganska bra till med betygen jämnfört med andra städer här uppe, inte lika många elever går ut utan ett slutbetyg. men hur många lärare sätter ett godkänt fast eleven knappt dyker upp på lektionen ens en gång? Jag tror att resultaten blir missvisande. Folk skolkade som galningar men aldrig drogs deras csn in, för ingen vuxen orkade ta tag i det, och statistiken på skolket var i väldig underkant... Och hur många lärare försvann från lektionerna på "viktigt möte" för att springa till fiket? Hur många lektioner ägnades till att sjunga Min Smörgås Är Borta Från Bordet istället för att lära sig nåt?) I vissa fall kan det säkert vara bättre att gå skola i en by, b la mindre klasser och kanske mindre kriminalitet bland unga föreställer jag mig, men utbildade lärare är a och o tror jag!! Det är svårt att få upp till småbyar... Då blir det ett hopkok av bohemer, alkoholister och bittra surkartar med ouppfyllda rockstjärnedrömmar. (Sen var ju inte alla sådana, men det räcker ju gott med dem vi hade för att det ska påverka utbildningens kvalitet...)