15 oktober 2008

Marikas Matlåda

Jag känner att jag vill dela med mig av två maträtter jag tillagat här i veckan. Det ena är:

Currysmakande linssoppa 2 portioner
Ingredienser:
1-2 klyftor vitlök
½ lök (gul eller röd kvittar)
½ paprika
1 tärning grönsaksbuljong
5-6 dl vatten
ca 1 dl mjölk
1 dl röda linser
Curry, salt, oregano

Så här gjorde jag:
~Hacka det som skall hackas.
~Fräs lök och vitlök i olja i den kastrull du ämnar göra soppan i, krydda genast med curryn.
~Häll i 5 dl vatten och smula i buljongtärningen.
~Släng i linserna, titta på klockan. Om 10 minuter är soppan klar. Koka på medelvärme.
~Salta.
~När det har gått fem minuter har du i paprikan, mjölken och oreganon.
~Låt soppan puttra på lagom värme de sista minutrarna.

Här kan jag passa på att berätta en anekdot om linssoppa. Min käre styvfader brukade fråga mig när jag var liten om vi fått linssoppa i skolan. Jag svarade alltid nä, för det fick vi ju aldrig. Till saken hör att vid något tillfälle sa han att det var sådana linser man hade i ögonen, alltså kontaktlinser. På nåt sätt förstod jag ju att det inte var så, men linser var och är inte något som används i vår familjs matlagning så jag visste ju inte vad det var på riktigt. Hade inget att relatera till. Detta gjorde ju att linser var nåt jätteäckligt ända tills för några år sedan.

Tänker du också ibland "Man borde äta mer fisk, två-tre gånger i veckan ska det ju vara egentligen, och fiskpinnar kanske inte räknas?". Jag beslutade mig för att göra något åt mina Omega 3-fettdepåer. Här är ett mycket lättlagat fiskrecept.

Fisk i ugn 2 portioner
Ingredienser:
400 g torskfilé
6 medelstora potatisar
2 dl Gräddfil
ca 1 msk majonäs
salt, citronpeppar

Så här gjorde jag:
~Ta fram och tina fisken samma dag du ska tillaga den, låt tina i rumstemperatur. (Jag brukar gömma den i mikron i fall att hundarna skulle få för sig att äta den).
~Sätt ungnen på 225 grader.
~Skölj potatisarna och lägg dem i en kastrull, täckta med vatten, salta. Slå igång plattan. När man kokar potatisarna med skalet på behåller de mycket mer näring.
~Skär fisken i ca 2 centimeters breda bitar, blir ca 8 st.
~Olja en ungsform, lägg i fisken där. Salta och citronpeppra. Skjuts in i ugnen när den är varm nog. Titta på klockan, om ca 15 minuter är det klart.
~Medan potatisen kokar och fisken lagas rör du ihop en sås av gräddfilen.
~Blanda gräddfilen och majonäsen, krydda med salt och citronpeppar.
~Potatisen är klar när du kan sticka en gaffel i den utan motstånd.



Fisk i ugn á la Marika

Trevlig kväll!

Inga kommentarer: