12 oktober 2008

Om jag var pojke...

Jag håller just nu på att läsa en bok som behandlar genus i barnlitteratur, detta får ju en att tänka i vissa banor. I kväll när jag stod vid köksfönstret och skivade en banan i min yohgurt kom jag att tänka på hur jag skulle vara om jag var född till kille.

Jag tror att jag...
- skulle vara en mycket bättre skoterförare.
- skulle kunna köra traktor och kasta lasso.
- skulle ha spelat nåt annat blåsinstrument än tvärflöjt.
- skulle ha bättre relation till min styvbror.
- inte skulle vara en machoman.


Men jag undrar om...
- jag skulle ha samma teaterintresse?
- jag skulle ha flyttat till Stockholm?
- jag hade velat bli lärare?
- jag hade gillat att skriva och läsa på det sätt jag gör nu?

Jag tror verkligen att mitt liv skulle ha sett helt annorlunda ut. Jag tror inte att jag skulle haft större motorcykelintresse än jag har, för där har jag alltid fått vara delaktig, jag tror däremot att det skulle varit större om jag vuxit upp med pappa. I det fallet har det liksom inte spelat nån roll att man var tjej, tror jag.
Däremot vet jag att jag skulle ha kört mer skoter och fått lära mig köra traktor vare sig jag vill eller inte. Hemma hävdar de att det handlar om intresse, men jag betvivlar starkt.

Jag tror, att jag skulle vara mycket lik min lillebror som han är.
Jag kanske skulle ha gått el-programmet, snusat och kört epa, istället för att ha gått estetiska programmet, ridit och teaterapat mig. Kanske?

Inga kommentarer: