22 oktober 2008

Jag borde, jag borde inte...

Hoja, hoja, hoja. Jag är så otroligt oinspirerad till att plugga. Och jag skulle verkligen behöva det, för kursen slutar på fredag och på måndag morgon ska examinationen vara inne. Jag har den att fixa och en bok + ett kapitel att läsa.
Men. När jag sätter mig med boken, så håller ögonen på att falla ihop, jag läser och filosoferar en stund. Sen läser jag lite till, och efter en sida inser jag att det var ju just det här jag läste. Frågar ni mig nu vad det var jag läste två gånger så kan jag inte svara. Varför?

Jag borde inte ens vara trött, jag har sovit alldeles lagom mycket. Kanske vore det ändå en idé med en powernap? Helst vill jag bara spela piano, fika och snacka skit med någon vän jag tycker om.

Jag tror grejen är att jag vet att jag antagligen klarar det här även om jag inte läser klart allt. Det blir kanske inte A, men den ambitionen har jag inte ens. Jag vet inte vilken ambition jag har? B? Då kanske jag borde anstränga mig lite mer. Det var bättre på G, VG tiden, då var man nöjd med ett G, nu skulle jag känna mig extremt dålig och bli besviken på mig om jag fick E, vilket är godkänt. Stört egentligen, för som sagt, vilken rektor tittar egentligen på mina betyg när jag söker jobb?

Jag borde plugga nu för sen ska jag
- laga mat och äta
- gå ut med hundarna
- gå på afro

Igår hade jag en ganska jobbig dag på jobbet. Alla barnen bara babblar i mun på varann hela tiden och ljudnivån blir jättehög så de hör inte när jag säger att de måste vara tysta och lyssna. Sen på kvällen, efter att jag varit på toa fick jag en insikt (jag får ofta det under toalettbesök): Man glömmer lätt att se till det som varit bra. Tre av de barn som brukar vara bland de störigaste var helt underbara igår. De sa inget utan att de fått ordet, de satt still, de gjorde vad de skulle. Så himla kul! =)

Nå väl. Nu ska jag slösa bort min tid på något annat.

...eller är det så att jag inte kan jobba utan sista-minuten-press?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så trevligt att läsa din blogg, du skriver så bra och har så finurliga tankar!

Känner igen det där med sista minuten-press. så har mina bästa uppsatser skrivits! :) Vad underbart med uppenbarelser på toaletten föressten, det skulle jag behöva. Jag är för upptagen med att läsa (har jag ingen tidning så läser jag på baksidan av alla tvålförpackningar) för att ha tid med några kloka tankar...

Anonym sa...

Hej kära Marika....det är hjärnupplyftande att läsa din blogg...man blir liksom piggare av den :) På tal om lästrött och trött...ett tips från mig...börja med att ta en snabb,inte så himla lång promenad innan du sätter dig och läser. När du kommer in sätter du på lite the vatten..eller annat gott och varmt..tänder ett ljus..tar fram boken...fixar till en skön sittställning..hämtar dryck, tänker ut nåt kul du ska göra EFTER pluggeriet..och så..ja...börjar läsa.
Tror det är viktigt med lite ritualer i samband med läxläsning,
och att man håller sig till det.Då kan det bli något positivt och ögonlocken vänjer sig vid att vara öppna :)
Kram..vi ses snart

Moster