17 september 2008

Skönheten kommer inifrån?

Alex tittar på tv, ett program om tjejer som vill skönhetsoperera sig:
- Om du fick operera något på kroppen, vad skulle det vara?
- Men hoja... Måste jag?
- Ja, annars dödar de dig. Tre saker.
- Men hoooja...
- Du får tänka en stund.

Det är där jag är nu, i tänkstadiet.
Förr skulle jag genast ha svarat min näsa, men grejen är den att jag har börjat gilla min näsa. Inte bara accepterat den, utan verkligen börjat gilla den. Den är ju en del av mig. Jag vill inte ha en annan form på den. Jag är inte särskilt intresserad av att operera mina bröst. Eller okej, jag skulle kunna göra nåt slags lyft. Jag är nog för smal för att fettsugas så det kan jag inte heller göra. Alex nämde nåt om permanent hårborttagning på ställen där hår är mera oönskat, det skulle jag kunna tänka mig, det vore bekvämt. Men innerst inne vill jag vara en sån cool tjej som inte rakar benen bara för att protestera mot skönhetsidealen. Hmm... Jo, jag skulle fixa min Hallux Valgus. Den är redan ful och jag är bara 24.
Alltså:
- Ta bort oönskad hårväxt for ever.
- Lyfta brösten.
- Operera Hallux Valgus.


Men som sagt. Jag är nog ovanligt nöjd med min kropp för att vara tjej och 24 i dagens samhälle. Det är jag glad för. Jag vet inte vad det beror på. Uppfostran? Självförtroende? Eller så är jag bara jävligt smart som fattar att det finns andra saker att bekymra sig över. Och föressten, som jag sa en gång när jag var i 18-års åldern: "Det är lika bra att vara nöjd med hur man ser ut nu, för när man är 40 kommer man ändå att vara fläskig."

2 kommentarer:

Tilda sa...

Haha klockrent citat! :D
Du är så klok Marika!
Jag tror att du är nöjd med din kropp för att du är tillräckligt smart för att fatta att människor i dagens samhälle är oerhört egoistiska, så att alla är upptagna med sig själva och med att vara onöjda med deras egna kroppar, så de hinner inte se några andras kroppar. Därför spelar det ingen roll hur man ser ut, för det är ingen som bryr sig ändå. Om man inte har dödlig fetma eller att benknotorna sticker ut lite överallt. Eller att man är piercad eller tatuerad över hela kroppen. För då kommer man med på tv. I Outsiders. Men i övrigt spelar det ingen roll. Tror jag iaf.

Anonym sa...

Jag valde (motvilligt de två sista): 1) Permanent hårborttagning (skulle gjort det för nåt år sen men valde pajala istället), 2) Fettsugning på hela kroppen (går nog inte ens) och 3) rövinplantat. = )

Kram Alex