4 september 2008

Jag finner balansen


Sist jag skrev om balansen hade jag alldeles för lite sysselsättning i mitt liv, det är ungefär ett år sedan. Mitt liv har mycket länge varit en berg- och dalbana av för mycket att göra och för lite att göra. Har jag för mycket att göra blir jag stressad och mår dåligt av det, har jag för lite att göra blir jag lat, slö och förslappad och mår dåligt över det. Nu låter det ju som att jag har mått dåligt i flera år, det är ju inte riktigt sant. Jag vet också vem jag brås på. Min mor är likadan. När hon får semester så tar det i alla fall två veckor innan hon har fattat att hon är ledig och kan göra lite vad som faller henne in, så gör hon det ett tag, och vips blir hon rastlös igen av att gå hemma. Sen brukar hon lugna sig och inse att det är skönt att vara så ledig, och då ska hon naturligvis börja jobba igen.
En gång pratade vi om att det är så svårt att hitta en jämvikt mellan sysselsättning och hälsosam ledighet. Jag undrade när man skulle lära sig men hon hade inte riktigt nåt svar på det.

Nu känner jag harmoni. Inte vet jag om det är stjärnorna och planeterna som gynnar Kräftan, eller om jag faktiskt har lärt mig hur man gör, eller om det bara är en slump att det är här och nu.
Iallfall så känns det himla bra och balanserat nu. För att mitt liv ska fungera behöver jag rutiner. Rutiner som jag får genom planering. Nu har jag bestämt vilka dagar jag ägnar åt jobb respektive skola. En nogrann studieplanering, och utrymme för ledighet, motion och träning. Jag vet att jag mår bäst av det och det är upp till mig att välja om jag vill följa min planering eller inte, vill jag det så ska jag det. Vill jag inte så kan jag ju flexa.

I går var jag på afrodans, och det var så kul! Det är verkligen min träningsform. Det var alldeles lagom jobbigt. Inte så jag dog av ansträngning, men absolut så jag blev trött och alldeles slutkörd. Där kan jag nog roa mig en gång i veckan ganska länge. Nu ska jag bege mig tillbaka till 1800-talets Stockholm när Söder var slummen där de allra fattigaste bodde. "Mina drömmars stad" av Per-Anders Fogelström. Läs den serien.

1 kommentar:

Julia sa...

Nu tror jag att det går att kommentera! Så här såg det inte ut sist... Nå väl. Det är ju bra att du är balanserad, njut av det !Annars tenderar man att bli en aning uppbokad så här på hösten när man kommer på alla roliga saker man ska göra/projekt man ska vara med i/vänner man ska umgås med och aktiviteter man ska delta i. Så till våren har man häcken full och ångest för allt man måste hinna slutföra, sen kommer sommaren och semestern då man är en sönderstressad, psykiskt labil, vaggande liten sak som sitter i ett hörn och biter på naglarna. Men så återhämtar man sig lagom till hösten så att man orkar börja på ny kula, haha! Jag ska också försöka eftersträva den där balansen du skriver om. Ha de bra vännen!!