12 september 2008

Saunassa

Idag har jag varit och simmat. Efter att jag hurtat så duktigt så tänkte jag att jag skulle prova bastun, det är på tok för länge sedan jag bastade. I bastun satt bara en kvinna när jag kom dit, hon gick ganska snart. Då tänkte jag att det är nästan bara då man inte kan dra några som helst slutsatser om hurdan en person är. I all sin nakenhet är vi alla lika. Det finns inget som kan avslöja hennes personlighet, hennes yrke, humor, politsika läggning och så vidare. Ganska intressant tycker jag. Tänk om det var så att första gången man träffade någon ny, så var man naken. Undra hur samhället skulle se ut då? Skulle vi ha mindre fördomar? Första dan på nya jobbet, alla nakna. Första dan i skolan, alla nakna. På arbetsintervjun, nakna.
Snacka om att avdramtisera nakenhet.
Bastun var ingen hit, de är sällan det söder om Haparanda.
Jag vill löga min lekamen, och det rejält! Riva och klösa med naglar och rotborste. Se Stockholmsskiten rulla ihop sig till små korvar på huden, för att sedan duschas ner i avloppet.

1 kommentar:

ellen sa...

marika. du är så klok.