14 april 2012

Om jag bodde i Stockholm...

Om jag bodde i Stockholm idag, skulle min lördag inte sett likadan ut som den nu gör. Inte över huvud taget förmodligen. Jag ska försöka tänka hur det skulle varit:

Jag hade nog, som idag, vaknat halv tio och tyckt att jag sovit bort hela dagen. Sen hade jag nog slösurfat en stund, gjort mig i ordning med smink och vardagskläder och gett mig av för att möta upp nån som jag planerat att möta upp för något. Exempel på aktivitet är: fika på ett fik, promenera med nåns hund i nån park (inte min för Chicko är ju borta och jag hade nog inte skaffat nån ny), gå på IKEA, hänga på stan. Exempel på någon att möta upp är: Anderas (fast han är ju här nu), David, Johanna (fast hon är ju i London nu) och Fia. Min söta fina Fia som jag saknar!
Sen hade jag åkt hem i en svettig tunnelbana och väntat på att Anders skulle sluta jobba. Sen skulle vi kanske gått ut och ätit med några vänner eller umgåtts hemma hos någon.
Jag hade haft på mig en vårig kjol, sneakers och en vårig nyköpt jacka i en käck vårig, modern färg.
Kanske hade vi tagit en öl på en uteservering och låtsats att det var varmt och skönt fast vi egentligen hade för tunna kläder på oss.

Så här ser min lördag ut i dag, i verkliga livet:
Vaknade som sagt halv tio och tyckte att jag sovit bort halva dan. Klädde på mig underställ. Åt frukost och slösurfade på mobilen under tiden. Tog en tur med hundarna på det långa spåret som redan börjar kännas för kort. Njöt av solen och kände lycka i hela min kropp. Funderade på hur livet skulle sett ut om vi bott i Stockholm. Sitter i detta nu och skriver om det med Jamas klängande i mitt knä. Han hade nog inte bott med oss då. Dagen kommer att fortsätta med ett besök hos mamma där hon ska hjälpa mig att deklarera, jag ska fylla på dricksvatten och hämta hit spjälsängen, barnvagnen och bilstolen (nej, vi väntar inte barn, men vi får besök av en ettåring och hans pappa nästa vecka). Sen ska jag åka hem och antingen städa vindan eller skriva omdömen. Eller både och. Jag har även en vision om att hinna med nån form av träning. Sedan ska jag värma utebastun. Mamma och Gunnar och kanske Mats och Alexandra kommer att komma hit. Och Hans också säkert, och alla kommer att basta i tur och ordning utom Alexandra och kanske bjuder vi på ett glas vin eller öl också. Sen kommer de att åka hem, Anders kommer att gå och lägga sig och jag kommer att avsluta mitt vinglas i soffan med stickningen och Glee och vara helt nöjd med livet.

Jag säger ju att det är två helt olika liv som inte går att jämföra med varandra...

Inga kommentarer: