23 april 2012

Att göra sånt man mår bra av

I dag har varit en ganska jobbig jobbdag. Den började med att jag hade ont i huvet redan på första lektionen och ingen värktablett tillgänglig förrän klockan tre. Har genomlidit lektionerna utan engagemang och känt mig som väldens sämsta lärare. Jag har ifrågasatt mitt val av yrke och funderat på vad fan som fick mig att välja att bli lärare. Jag saknar viljan och orken att inspirera och förbannar Björklunds skolpolitik för att den får mig att endast tänka på bedömning och kunskapskrav. Fan, musik är ju så mycket mer...

Nå väl. Jag tänkte många negativa tankar på vägen hem och ville inget hellre än att gå och lägga mig på stört. Men då, mitt i det tunga så gjorde jag rätt val: Beslutade mig för att ta en timmes yoga.
Ja visst. Nu är huvudvärken borta, och de negativa likaså. Jag har energi att fylla i husblanketter och på köpet fick jag bra hållning.

Det är det allt handlar om. Att välja att göra sånt man vet att man mår bra av i slutändan. Kanske verkar det skönare att gå och sova, men det är det ju sällan. Jag sover nästan aldrig på dan eftersom jag hatar att vakna och fortsätter vara seg resten av dan. I dag valde jag träning och det kändes riktigt bra.

Det är med de här tankarna jag ska ta mig igenom slutet på denna termin.

Inga kommentarer: