25 november 2009

Erfaren eller lat?

Jag har VFU denna vecka och har hittills undervisat fem mattelektioner. Det är kul som fan. Särskilt på denna skola som har ALLT i materalväg. Jag blev alldeles överväldigad och ville prova allt jag lärt mig på de här kurserna. Det går ju inte.
I morgon ska jag ha tre lektioner igen. En av dem har jag inte planerat klart riktigt. Jag vet vad den ska handla om, men jag har inte riktigt valt vad vi ska börja med. Nu är klockan kvart över tio och jag börjar bli trött, har ju varit vaken sen sex, och jag har inte planerat klart. Jag planerar inte heller att göra det. Jag tänker: Äh, jag gör det på tunnelbanan i morgon.
Då är frågan: Är jag lat, eller har jag fått bra rutin på undervisandet?

Grejen är, att jag vet att jag hinner tänka på den på vägen till skolan i morgon. Grunden är ju klar. I morgon är jag pigg, nu är jag trött. Och att tänka på det i morgon hindrar mig från att somna till på tunnelbanan så jag är trött när jag är framme.

Idag hade jag arbetslagledaren som observerade mig. Ska man egentligen vara nervös då? Jag var inte det. Jag fick massa positiv feedback. Och det hon sa att jag kan tänka på, hade jag redan tänkt på när det hände under lektionen. Däremot blev jag upplyst om bra saker jag gör, som jag inte tänkte på att jag gör. Det var kul! =)

Vi ska hålla minst fyra pass den här vfu-perioden. Jag har varit ambitiös och tagit på mig alla mattelektioner (så då kan jag ju inte vara lat?). Min handledare har överlåtit all planering åt mig, och jag ska även få bestämma läxa för nästa vecka.

Det är kul att vara lärare. Och, som jag anat, det är mycket mindre krävande att ha ett teoretiskt ämne än ett praktiskt. Ja det är det.

God natt!

Inga kommentarer: