2 november 2009

33:e oktober - Ett med naturen

Idag hade jag en fantastisk naturupplevelse. Jag har aldrig varit ett med naturen på detta sätt. Det var fantastiskt. Så här var det:
Jag och Chicko var på långmorgonpromenad, det blåste mycket. Löven prasslade under fötterna och jag släpade lite extra med dem för att det är så kul att släpa fötterna i löven. Det var inge folk ute. Vi var glada. Vi lekte och sprang ikapp. Det var kul. Chicko lessnar på mitt sällskap och går på råttjakt i stället. Då har jag två alternativ. 1. Gå och handgripligen hämta henne och fortsätta promenera. 2. Vänta tills hon jagat klart.
På sistone har jag börjat låta henne hålla på. Det är trots allt hennes största intresse i livet, vem är jag då att ta det ifrån henne? Jag börjar alltid gå en bit för att se om hon ska hänga med eller om hon skiter i mig. Det gör hon oftast. Så även i dag. Hon är kanske 40 meter bort från mig och jag beslutar mig för att vänta.
Jag lutar mig mot ett träd och står så en stund. Det är riktigt bekvämt. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag gick vilse i skogen, och att det vore extra jobbigt om det regnade. Då känner jag hur det sviktar bakom min rygg. Det är trädet som följer viden. Jag tittar upp i trädkronorna. Väntar på nya vindpustar så jag medvetet får känna hur det känns när trädet svajar. Jag trycker mig mot stammen. Tittar på den blågrå hösthimlen. Då hör jag en morrning vid min högra sida och rycks tillbaka till verkligheten. Där står Chicko en meter ifrån mig, och piper för att hon ser en annan hund komma gåendes på stigen med sin matte. Jag har inte hört nånting. Inte ett enda prassel, för jag var så inne i träden och vinden och naturen.

Jag önskar att jag får uppleva det fler gånger.

Sen har jag pluggat duktigt hela dagen och till och med kommit på en grej helt själv, som gäller när man vet omkretsen på en rektangel men ska göra andra rektanglar med olika areor, men samma omkrets. Så här:
Basen + Höjden = Omkretsen/2
Tillempel, jag vet att omkretsen är 20. Då kan jag hitta på att basen är 3 och höjden är 7, de ska adderat bli 10. Alltså omkretsen 20/2. Jag kan hitta på vad som helst bara det blir tio. Jag har inte undersökt om detta funkar med decimaltal, men det borde det.
Egentligen är det ju helt logiskt och kanske onödigt att veta, men för mig var det en egen upptäckt som nog förde mig till en djupare nivå inom matematiken.
Ja. Jag är helt skadad. Och det är bra för på lördag är det tentadags.

En bra dag har det varit.

1 kommentar:

Angelina sa...

Ja, det är sant.. men jag är väldigt skoltrött 'suck'. Jaha, visste inte att du var inne på den linjen eller hur man ska säga. Vad kul, ska du bli mattelärare då eller? :)