26 april 2010

Skriva, skriva, skriva.... eller?

Alltså, det verkar finnas en gräns för hur mycket jag kan skriva på en dag. Den ligger på ungefär ½-1 A4 och det är på tok för lite om jag ska bli klar med den här uppsatsen i tid. Verkligen för lite. Men hur gör man? Det är ju en slags kreativ process, hur påskyndar man den? Hur uppbådar jag kraft, energi och inspiration till att skriva om det där som jag egentligen tycker är intressant, men som blir ett nödvändigt ont?

Fan. Jag måste kanske ändra inställning. Som det där med springandet. I går gav jag mig fan på att orka tio minuter även om det är jobbigt och jag får lite ont. Och visst sprang jag tio minuter. I både uppförsbackar och nerförsbackar. Jag övervann mitt psyke.

Det är nog det jag måste göra.

Och, åter igen, det är därför jag har en blogg.

1 kommentar:

anna kerstin sa...

när jag gjorde färdigt mitt examensarbete lurade jag mig själv. jag bestämde en viss tid jag skulle ägna åt det per dag (3 timmar till exempel) och sedan ordnade jag några tjusiga papper där jag fick färglägga en ruta när jag gjort en timme. om jag klarade allt på en dag eller vecka fick jag belöning (till exempel gå på bio eller torkade jordgubbar). och när jag var helt färdig med alla studier fick jag köpa mig en dator i belöning.

gör samma sak till dig själv! man lurar ungar och autister med klistermärken eller postitlappar eller färgläggning. man kan lura sig själv också!

mitt tips är att du bestämmer en viss mängd du ska skriva och när du gjort det får du färglägga. sedan får du små belöningar för till exempel 7 färglagda rutor.

prova. ha gärna fina papper och pennor. man kan rita en blomma med fem blad där varje blad är en sida och när man har fyllt i alla bladen får man en jättefin belöning. man kan ha ett rutnät med hundra rutor, en för varje mening också, och göra en fin bild.

eller så får man klistra ett klistermärke, kanske en guldstjärna.

och så vidare i all oändlighet.