9 juni 2009

Tack!

Det är ett ord som jag lärt mig tidigt i livet. När man tackar är man artig och det uppskattas av folk. Jag tackar för maten, jag tackar för att du ringde, jag tackar för att du lyssnade på mig, jag tackar för hjälpen, jag tackar när nån håller upp dörren. Jag tackar när nån gör något för mig, när nån ställer upp. Jag tackar för visat förtroende när jag lämnar en tjänst jag haft i två och en halv termin.

Jag har fixat lucia, varit behjälplig vid skolavslutningar, ställt upp och kompat på invigningar och föräldramöten och öppna hus, skrivit omdömen, sett till att femmorna kan gå vidare till sexan på nya skolor och med nya musiklärare utan att behöva skämmas för sin okunskap. Jag har pratat med föräldrar, kämpat med stökiga klasser och fått de lugnare.

Jag har velat vara med i teman och projekt, på kvällsmöten och arbetslagsmöten. Men jag har inte fått.

Tomhänt, arg, med en känsla av misslyckande och oduglighet lämnade jag skola nummer två idag (samma ledning).
Utan ett tack från rektorn eller biträdande rektor. Inte ens ett jävla tack.
För att jag ställde upp, så de slapp ta in någon helt ny som barnen inte kände. För att jag kände till rutiner och traditioner på skolan. För att jag har brytt om eleverna, om ämnet musik.

"Tack för visat förtoende", sa jag.
"Höhö, det är vi som ska tacka", skrockar rektor.
Ja, fan i helvete att det är!

Är jag dålig? Har jag inte skött mitt jobb? Varför har jag aldrig fått veta nåt i tid? Går jag inte att samarbeta med? Är jag otrevlig?
Tack vare övrig trevlig personal så vet jag att det inte är så. Men ändå. Hur jävla svårt ska det vara?

...och ändå säger jag "Man kan ringa om man behöver en vikarie". För att jag trivs med eleverna och övrig personal.

1 kommentar:

Helenbelen sa...

Jag tror att det sticker i ögonen på folk att en ung och nyutbildad tjej kommer och gör jobbet som om hon aldrig gjort något annat. Det har jag fått lära mig iaf...vissa uppskattar det medan vissa stofiler verkar ha ett outgrundligt behov av att trycka ner andra därför att dom har svårt att finna sig i att det kommer nya fläktar som faktiskt kan göra deras jobb! Stå på dig. Låt dom inte förstöra din bild av dig själv. Du behöver väl inte deras tack för att förstå hur duktig du är? Att du funkar bra som lärare förstod vi redan när du vikade som det på gymnasiet! Jag tror den där skolan har big issues och att du kommer klara dig mycket bättre utan dom. Kram