4 juni 2009

Matlagning

1. Potatiskokning. Fört händer ingenting, sen händer ingenting. Potatisarna är stenhårda. Sen händer allt och innan man hunnit tänka på att stänga av plattan och hälla av vattnet så har det förvandlats till potatismos. Är det fler än jag som behöver använda durkslaget för att hälla av potatisvattnet?

2. Senildemens kan visa sig redan i 20-årsåldern. Jag glömde, åter igen, att stänga av plattan. Min nya 300-kronorsstekpanna står kvar och fräser på. På omslaget till stekpannan stod "Låt inte stekpannan bli het utan att det är något i den". Vilket jag noga tänkt på när jag lagat mat i den. Vad fan hjälper det nu?! Jag äter min mat i godan ro och tänker att oj, vad osigt det blev här inne, luktar det inte bränt?

I allafall så blev maten jävligt god. Stekt laxfilé, (sönder)kokt potatis och en kall citronpepparsås. Och gurka och tomat. Och mjöööööölk. Vad gott det var med mjölk!

Ikväll blir det 21-årskalas, unge Robert fyller år, och sedan träff med Familj Vanilj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen är det Marika som hittat min blogg! Kul! Hoppas att allt går väl med dina studier - du blir säkert en toppenlärare, med tanke på hur duktig du själv är på allt som kräver publikkontakt! Lycka till!

julia sa...

hahaha!! Klockrent om potatisen! Men jag kokar aldrig potatis. Jag lagar ju knappt nån mat alls föressten, så jag ska inte uttala mig. Men jag skulle säkert ockå behöva durkslaget, om jag brukade laga mat... :)