9 juni 2009

Förundran över hushållsmaskiner

Det här med mangling. Jag har länge i mitt liv undrat varför man ska mangla, och fått till svar att det är för att då håller påslakanet/duken/lakanet längre och att det tar minde plats i det vackra linneskåpet från sekelskiftet där det förvaras (det sista sa personen inte, det fantiserar jag om).

Idag har jag provat mangla mina lakan, mest för att det ska ta minde plats (i det vackra linneskåpet från sekelskiftet).
Jag kan bara konstatera en sak: Jag kan inte mangla. Jag vet inte hur man gör.
När jag jobbade på campingen var jag icke betrodd med att mangla lakan och påslakan, endast handdukar och örngott.

Vidare vill jag berätta om de enastående intelligenta tvättmaskinerna som finns här i huset. Man lägger i tvätten. De centrifugerar en minut och väger tvätten och ber en sedan dosera tvättmedlet. Och så undrar jag, hur kan torkskåpet veta när tvätten är torr?

En annan bra sak är mina plattor. Det är sådana som blir röda när de blir varma. Och det blir de fort! Det är extremt bra för sådana som jag, som alldeles för ofta slår igång fel platta. Då ser man nästan genast om det blev fel, inte när man börjar undra varför det blev så varmt vid spisen plötsligt, eller varför vattnet aldrig börjar koka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan tänka mig att det är en liten sensor som mäter luftfuktigheten på luften som går ut. Ingen fukt = torra kläder.