27 juli 2011

Några delar ur ett liv

Om jag nån gång skriver en självbiografi så ska den heta "Hur hamnade jag i den här böghögen?"
Det vore roligt, men jag vet inte riktigt vad den ska handla om.

Hej, när jag var liten ville jag bli lärare och bo i en liten by. Hej, nu är jag stor och jag jobbar som lärare och bor i en liten by. Det konstiga är, att mycket i mitt liv blir som jag har tänkt mig, än så länge. Inte det att jag ville ha barn innan 25, förstås. Men det sa jag när jag var typ fjorton och tyckte att tjugofemåringar var gamla. Undra hur man gör en biografi spännande, för hur spännande är ett liv egentligen. Och är mitt liv mindre spännande än Tina Turners bara för att hon är känd? Egentligen tror jag inte det. Och jag tycker att mitt liv är precis så spännande som jag vill ha det. När jag tog studenten så kunde jag känna att det var så väldigt, väldigt spännande att få se vad det verkligen blir av en, hela världen framför fötterna och man vet ingenting om framtiden. Det gör man ju i och för sig aldrig. Men i dagsläget planerar man kanske i ett längre perspektiv än vad jag gjorde för fem år sen.

Man kan ha olika delar, typ Marika som lärare, där kan jag skriva om strävan att bli en bra lärare, att jag ibland vill sluta för jag känner mig kass, att jag har för höga krav på min lärarroll och att jag jobbat för kort tid för att vara grym, och att jag trots allt är grym med tanke på hur kort tid jag har jobbat. Om tvivlet på mig själv som är det som kommer att göra mig till en skitbra lärare på riktigt. Förmodligen kommer jag alltid att tvivla och kritisera, och förmodligen är det det som kommer att göra att jag fortsätter utvecklas, som lärare.
Marika och familjen, Hm, det kan handla om att man kan bli en trygg, stabil person trots att man har separerade föräldrar. Jag kan skriva om pappor. Om helsyskon och halvsyskon och styvsyskon. Om längtan att få bilda en egen familj, reservidéerna om provrörsbefruktning i Danmark och ett flyktigt förhållande för att hinna göra ett barn. Till slut förlikningen om att jag kommer att leva ensam, utan barn, men istället bli världshistoriens bästa moster. Hur jag plötsligt en natt insåg att min stora kärlek funnits mitt framför ögonen på mig i flera år och mer vet jag ju inte i dagsläget.
Marika the faghag ska handla om mina relationer till mina homovänner, som inte var homo när jag träffade dem. Där ska jag fundera på min roll i deras komma-ut-genombrott och kanske komma fram till att jag är en sjuhelvetes bra vän! Detta förutsätter ju att de låter mig skriva om dem.
Marika - ickemusikern ska handla om musiken, det där elementet jag blir förknippat med men inte känner mig rätt i. Att jag ändå blev musiklärare. Om, återigen - tvivlet kring mig och musiken. Kampen mellan min uppfattning om mig och andras uppfattning om mig.
Almapower blir kapitlet om tonåringen Marika. Alma - galen, glad och lycklig. Hur svårt jag har att identifiera mig med alla dem som haft en jobbig tonår. Alltså, nog var jag också arg hemma, skrek och svor och smällde i dörrar. I skolan en helt annan. Det är också i detta kapitel jag kan berätta om hur det känns att hitta hem till vänner man inte visste att man saknat, om gymnasietiden och om Urbans Harem.

Hmm.. kanske blir det en bloggföljetong istället?

1 kommentar:

ejkej sa...

marika som lärare. alltså. det är EXAKT så jag känner om mitt lärarskap.