16 januari 2011

Tillåt mig presentera...

...turtlevanten! Min egenhändigt designade och stickade specialvante. Utmärkt vid kalla temperaturer då du behöver agera sekreterare och finner din vanliga vante allt för klumpig för att hålla en penna.
Turtlevanten har en vanlig tumme, ett pekfinger och slutligen en del för de tre resterande fingrarna. Turtlevanten är dubbelstickad vilket innebär att den är dubbelt så varm som en vanlig vante, samt att den passar både höger- och vänsterhänta. Vänd bara vanten ut och in (fast det finns ju ingen avigsida på dubbelstickat!) och sätt den på andra handen.

Höger hand

 Höger hand in action

Vänster hand

Stickintresserade kan fortsätta läsa, ni andra kan sluta nu. 
Detta är det första jag gjort med dubbelstickning, och det mesta lärde jag mig här. Tummen gjorde jag som när jag gör lovikkavantar, alltså stickar in en tråd i avvikande färg som jag sen tar bort. Jag gjorde även likadant där jag räknade ut att pekfingret skulle komma. 
Efter pekfingersmarkeringen stickade jag ett varv vanligt. Därefter stickade jag som vanligt, men tog ihop maskorna två och två där markeringen för pekfingret är, i ca tre varv, då var maskorna slut. När de maskorna var slut hade jag alltså kvar de maskor som skulle bilda utrymmet för de resterande fingrarna och stickade som på en vanlig vante och tog ihop toppen genom att ta ihop en maska i början på sticka 1 och 3 och i slutet på sticka 2 och 4 på varje varv. Se i länken ovan hur hoptagning går till. 
Sedan stickade jag pekfingret som man stickar en tumme.

Garnet har jag köpt på Island, det är 100% ull och kanske något tjockare än "vanligt" strumpgarn. Jag lade upp 32 maskor i vardera färg (totalt 64 maskor) men jag har väldigt små händer. Jag använde strumpstickor nr 3.

Nu väntar jag med spänning på dagen då jag ska få testa vanten i praktiken.

Inga kommentarer: