1 september 2010

En ganska kass lektion

Idag har jag haft min sämsta lektion nånsin. Den var inte dålig för att det stökigt eller för att ungarna inte lyssnade eller så. De lyssnade och var lugna. Men jag var inte bra. De var åttor, och det skulle handla om jazz. I måndags blev jag överrumplad med att jag ska ha dem endast denna termin, men två gånger per vecka. Planen var att vi under terminen skulle arbeta oss genom jazz, rock och pop, både historiskt och musikaliskt. Planen var också att planera detta i slutet på denna vecka. Men ja, det kunde jag alltså inte vänta på eftersom vi var tvungna att köra igång idag. Tisdagar är en turbodag då jag har hela åtta lektioner (varav 4 st är 20 min, men ändå). Det finns ingen tid till planering. Så jag fick megaturboplanera idag, två timmar innan lektionen och jag skulle även ha lunch.
Hade det varit nåt jag kunnat nåt om, hade det ju varit lite lättare. Om jag fick streama från sli.se hade det varit lättare, men det är inte fixat än. Så nu skulle jag försöka delge eleverna jazzens föränderlighet och historia på något sätt. Jag har elevböcker som heter "Kring musiken", ganska lättförståeliga och så. Jag läste igenom det, letade efter musikklipp på youtube och hoppades på det bästa. Lät sen eleverna läsa en bit, titta/lyssna på ett klipp, prata lite, läsa vidare osv. Jag märkte ju att endast hälften läste, så jag började berätta istället, och med andra gruppen berättade jag bara. Men hur lätt är det att berätta om nåt man inte kan? Jag tror egentligen inte att eleverna tyckte att det var en särskilt konstig eller ovanlig situation, utan kanske som en vanlig samhällslektion eller nåt. Men jag vill inte att mina musiklektioner ska vara som vanliga samhällslektioner eller nåt. Jag har inte blivit lärare för att undervisa så som alla andra lärare undervisar. Men vi har faktiskt inte fått utbildning i att hålla genomgångar och föreläsningar. Jag vet inte hur man gör. Dock, var det några som verkade ha lärt sig nåt litet iallafall när jag på slutet frågade om nån hade lärt sig nåt.

Men ändå. Det var inte bra. Jag är gravt missnöjd. Och jag måste lösa det här på nåt sätt för jag ska göra samma sak med sjuorna och sen ska vi ju jobba vidare med rock och pop, och jag inte så mycket om det heller. Historiskt. Lite bara. Jag borde gå en kurs i modern musikhistoria eller nåt. OCH gammal. Mozart och renässans och sånt. Det kan jag inte heller. Fan.

Nå väl. Nu ska jag planera vidare. Skitmycket. De ska ju ha betyg också, de stackarna och det är ju jag som ska bedöma dem, min stackare, så jag måste ju veta vad jag ska bedöma. Hoja.

Hej då!

1 kommentar:

hannamittilivet sa...

Men du men du men du! =) Det bästa är ju att man kan läsa sig till den sortens kunskap så det tror jag du klarar galant! Jag kan telepatera över lite det jag kan =) Haha.. om det nu vore så mycket, mycket är glömt och gömt!